Kristi mysterium.


   Guds mysterium.

Kristus i dig.

Om vi bara kunde inse vad detta Skrift betyder: “ty han som är i eder är större än den som är i världen.” Vi vet att det är sanningen, men vi verkligen inte förstår det. Vad finns i dig som är större? Det är Kristus, Messias! Gud, som var i Kristus, är i dig. Så, om han är i dig, då är det inte dig något mer levande, det är han som bor i dig.

Melkisedek.

Genesis 14 berättar hur staden Sodom blev ransackad av kungen av Elam (Persien). Lot och hans fru och barn fångades och transporteras i norr. Abraham ihop en kämpande kraft av 318 män som förföljde Elams kung och besegrade honom i strid. Således räddade Abraham sin brorson från slaveri. Efter slaget, en präst vid namn Melkisedek kom till Abraham, välsignade honom och åt då bröd och drack vin med honom. I gengäld Abraham betalade tionde till Melkisedek, genom att ge honom en tiondel av allt han hade.

Denna berättelse skulle vara mystisk nog bara från Genesis-kontot, men i Hebreerbrevet 7 Paulus skriver att Melkisedek är kungen av fred och rättfärdighet, och han hade inte en far eller mor, varken början eller slutet av dagar. Vem är den här mystiska personen? Broder Branham förklarade att Melkisedek var tvungen att vara Gud själv, för att bara Gud inte hade någon början. Melkisedek var Guds teofany som framträder för Abraham för att representera Jesus Kristus. Det var inte Jesus som vi ser honom i Nya testamentet, för att Jesus hade en far och en mor, och den här mannen hade inte heller. Jesus hade en början; den här mannen gjorde det inte. Jesus gav sitt liv; den här mannen kunde inte, eftersom han var Liv.

Ladda ner (Engelska).

Christ is the Mystery of God Revealed
Who is this Melchisedec
Christ is Revealed in His own Word

   Släkting Förlossare.

Släkting Förlossare.

Översättarna när de sammanställde böckerna känd som vår bibel, nästan utelämnat Ruts bok. Det är en kärlekshistoria, och är mycket vacker, men Gud nämns knappast. Det var detta faktum som orsakade dem till nästan förkasta denna bok som inspirerade. Det innehåller emellertid i "typ" historien om en släkting förlossare, Jesus Kristus är vår "nära släkting" vem kunde betala priset för att lösa in Noomi (som representerar den judiska kyrkan) och genom att göra det gifter sig med Rut (en gentil brud) vem representerar den kristna kyrkan. Tack och lov att vi har en sådan återlösare som denna. Det fanns en närmaste släkting (vår gamla natur) vem valde att inte lösa in för att inte ha stigmatisen att gifta sig med Rut. Detta lämnade vår Boas (Kristus) fri att lösa in sin brud. Detta är anledningen till att Kristus måste vara "född av en kvinna" så att han kunde vara vår släkting.

Ladda ner (Engelska)     "Kinsman Redeemer"


   Guds plan.

Guds plan.

När Gud skapade universum, han hade ett tredubbelt syfte i åtanke. Först ville han avslöja sig för människor genom att uttrycka Hans attribut. Han kunde inte göra detta som Jehova Gud som omfattar alla utrymme, tid och evighet. Han är så djup och mystisk att ingen någonsin kunde förstå honom. Hur kunde de förstå en varelse som alltid funnits? Så uttryckte han sin faderskap genom att bli Människosonen. Det var därför som Jesus kallade sig "Människosonen". Gud ville att identifiera sig med människor genom att avslöja Han själv i Kristus.

Gud vill leva i människor, och därmed ha preeminens i en kropp av troende Han kallar Sin brud. Ursprungligen Han kunde göra detta i Adam och Eva; men då skilde synden dem från Hans närvaro. Varför Gud inte bara hålla Adam och Eva ren? Om Han hade, Han kunde aldrig ha uttryckt sina fullständiga attribut. Han var en son, en frälsare och en healer, vilka saker han bara kunde uttrycka genom Kristus. Se? Alla saker är inslagna i den ena personen, Jesus Kristus. Guds stora syfte har alltid varit att avslöja Sig själv - först i Kristus som "Gudomens hela fullhet lekamligen"; och sedan i ett folk som kommer att omfamna Kristi Helige Ande. Dessa speciella människor kommer att göra Jesus Kristus främsta i sina liv. Från början har Gud arbetat outtröttligt för detta mål, så han kan förhärligas i ett folk vem kommer att ge Jesus Kristus pre eminens; det vill säga ställningen ovanför eller före alla andra.

För det tredje är Guds syfte att återställa sitt rike tillbaka till Edens trädgård, så att hans folk kan gå med honom igen i den svala av kvällen, som Adam och Eva gjorde före hösten. För detta ändamål har Gud uttryckt Sig själv genom tiderna som en Far, en Son och en Helige Anden. Fadern och den Helige Anden är samma ande. Får du det? Det är inte tre gudar; Det är "En" Gud som uttrycker Sig i tre attribut. Gud uttryckte sig i Jesus Kristus, som var far, son, och den Helige Ande - den "Gudomens hela fullhet lekamligen." Nu fullhet Gudomen kroppslig bor i Sin kyrka (Hans brud) och hon ger Honom pre eminens. Allt som Gud var, hällde han i Kristus; och allt som Kristus är, häller han i sin kyrka (enskilda troende).


   Jesus ett talat ord födelse.

Jesus ett talat ord födelse.

Jesus var ett talat ord barn. Han var inte uttänkt genom en sexuell handling, men genom Guds talade ord. (Inom Marias livmoder skapade Gud både ägget och den sperma som befruktade det ägget, så genetiskt var han helt mänsklig, men hans härstamning var strikt gudomligt.) Eftersom han inte kom genom kön, Jesus behövde inte dö men han dog för att betala skulden för Adams synd. Det är det enda sättet det kunde ha betalats. Ingen annan kan göra det, eftersom alla andra var sexuellt födda. Som Maria, de människor som är förutbestämda att vara en del av det kollektiva brud Jesus Kristus kommer först att få ordet i livmodern av deras sinnen.

Ladda ner (Engelska)   Mary's Belief


  Den största synden.

Den största synden.

Det finns två typer av synd.
Ljuger, stjäl, mord osv, är synder av "Kommissionen".
Saker som människor gör.

Den största synden, dock, är en synd av "Utelämnandet", där människor har INTE gjort något.

Bra människor, som tror, "Jag har levt ett bra liv... Jag har inte begått synd... Visst Gud accepterar mig?"

Men vad de INTE gjorde var att acceptera gudens fria gåva av frälsning, genom Jesus Kristus dö för dem. Och de gör detta på grund av Otro.

Den största synden är Otro.


  Guds namn.

Gud har ett personligt namn.
Vad är Guds namn?

Det är tydligt att Gud har ett riktigt namn. Psaltaren 9:11,
“Och må de som känna ditt namn förtrösta på dig;...”
[Se också Jesaja 42:8, Jesaja 54:5]

Betydelsen av hans namn är "Han orsakar att bli."

De Hebreiska lärda hade en sådan respekt för Guds namn, de tog bort alla vokalerna så att det inte skulle kunna uttalas. Således skulle ingen kunna "ta Hans namn förgäves".


Tetragrammaton.

Detta lämnade de fyra tecknen "YHWH" som bara "representerar" Guds namn. (Vissa använder "JHVH" för dessa, även om detta är felaktigt.) Denna grupp av tecken kallas "Tetragrammaton", som på Grekiska betyder "4 tecken".

De hebreiska vokalerna av ordet "Adonay" som betyder ”min Herre” kombinerades med dessa tecken för att göra ordet "Jehova". Det är inte känt vad vokaler var faktiskt används. Kom också ihåg att på Hebreiska, det finns inget brev "J".

I den Engelska kung James versionen av Bibeln ordet “Jehovah” or “LORD”, [Svenska Biblen - "Jehova", eller "HERREN"], [alla huvudstäder], det används där Tetragrammaton inträffade. Detta inträffar nästan sju tusen gånger i hela Bibeln. [Ordet "Herren", med små bokstäver, är inte samma ord.] Ordet Jehova, är således en Engelsk representation av hans namn.

Jag är inte medveten om något dokument [rullar eller tablettskrivning, keramik mm] av den gamla testamentperioden, som visar det fullständiga namnet på Gud. De visar bara Tetragrammaton.

Som svaret till vår fråga då, måste komma från ORDET; Vi vänder oss till Nya testamentet.

Ängeln som talade till Maria sade i Lukas 1:31,
Se, du skall bliva havande och föda en son, och honom skall du giva namnet Jesus.

I Matteus kapitel 1 vers 21-23, vi finner att Jesus kallas "Emmanuel" vilket betyder "Gud med oss."
21 Och hon skall föda en son, och honom skall du giva namnet Jesus, ty han skall frälsa sitt folk ifrån deras synder."
22 Allt detta har skett, för att det skulle fullbordas, som var sagt av Herren genom profeten som sade:
23 "Se, jungfrun skall bliva havande och föda en son, och man skall giva honom namnet Emmanuel" (det betyder Gud med oss).

"Jesus" är det Engelska namnet på vår Herre. På Grekiska är det "Iesous". På Hebreiska var hans namn "Yeshua". [“Yehohshua”]

I uppenbarelsen kapitel 1, Johannes har en vision om den uppståndne Jesus. Detta är av "människoson" (v13) och Jesus sa till Johannes "Jag är alfa och omega" (v8), den "första och sista"[KJV], "den Allsmäktige" och det visar Han är klart Gud. Han ”var död, men lever för evigt mer”. Hans hår är vitt, inte för att han är gammal, men eftersom han är domare.

Johannes evangelium börjar med dessa ord, Johannes 1:1-3,
1 I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud.
2 Detta var i begynnelsen hos Gud.
3 Genom det har allt blivit till, och utan det har intet blivit till, som är till.

Vers 14 fortsätter...
Och Ordet vart kött och tog sin boning ibland oss, och vi sågo hans härlighet, vi sågo likasom en enfödd Sons härlighet från sin Fader, och han var full av nåd och sanning.

Här ser vi några fler titlar av Jesus, "skaparen" och "ordet" och ”enfödde av Fadern.”

Profetia om Messias.

Jesaja profeterade om den kommande Messias i Jesaja 9:6. I denna profetia Jesaja ger Messias titlarna på ”Evig fader” och ”Väldig Gud”.

Ty ett barn varder oss fött, en son bliver oss given, och på hans skuldror skall herradömet vila; och hans namn skall vara: Underbar i råd, Väldig Gud, Evig fader, Fridsfurste.


  Skriften säger...

den hemlighet som tidsåldrar och släkten igenom hade varit fördold, men som nu har blivit uppenbarad för hans heliga.

Ty för dem ville Gud kungöra huru rik på härlighet den är bland hedningarna, denna hemlighet, vilken är "Kristus i eder, vårt härlighetshopp".

Kolosserbrevet 1:26-27



Meddelande nav... Välj ditt språk och hämta gratis meddelanden från Broder Branham.


Kristi mysterium.

Engelska nyhetsbrev webbplats.

Gud och Vetenskap
Index. - Arkeologi.

Noaks Arken.

Pågående forskning.

Rapturen kommer.

 

Meddelandets huvudsakliga läror.

De goda nyheterna.
Jesus dog för dina synder.

Vattendop.

 
 

Övernaturliga molnet.

Eldstod.

Agerar av Profeten.

Guds shekinah ära.

Graven är tom.
Han är vid liv.

Gudom är förklarad.

 

Föregångarna.

Gud är Ljus.

Ursprungliga synden.
Var det ett äpple?

Gud och Vetenskap.
Myten om Dinosaurier.

Sju kyrkans åldrar.

Sju Insegel serien.

Gud och Historia
serien Index. Daniel.

Ängeln visas.

Vad är Guds namn?

Jordbävning dom.

En profets rättfärdigande.

Rösten av skylten.

 

Döden.
Vad händer då?

Denna dag denna
Skriften uppfylls.

Arkeologi.
Sodom och Gomorra.

Biblisk Geologi.

 

   Ladda ner relaterade meddelanden.

   Ladda ner (Engelska)...

Klicka på en bild att ladda ner full storlek bild eller PDF.


En bergs och
rosenbuske i snö
i Kina.

Stature of a
Perfect Man

(PDF Engelsk)

Han är den Jag är.

 

Kristus. I den
gyllene ljusstaken.

De 3 riken av människan.

De sju dimensionerna.

Han leder mig
bredvid lugnt vatten.

På kvällen tid
det ska vara ljus.