Een Paradox.

<< vorige

volgende >>

  Levende woord serie.

Ongelofelijk, maar het is waar.


William Branham.

Lees het volledige rekening in...
Een Paradox.

Nu het onderwerp vanmiddag: Een Paradox. Nu, het woord paradox, zoals ik het daarnet heb opgezocht om er zeker van te zijn dat ik het goed had, het woord paradox betekent, volgens Webster, “iets ongelofelijks, maar het is waar.” Nu, weet u, we hebben het oude gezegde “de Waarheid is (hoe noemt men dat?) vreemder dan iets denkbeeldigs waar is”. Omdat, wanneer de persoon de waarheid spreekt het soms zeer vreemd is.

-----
Jozua hier, is een Boek... feitelijk is het een Boek van Verlossing van het Oude Testament. Jozua, we zouden dat moeten beschouwen als het Boek van Verlossing. Verlossing heeft namelijk twee kanten. Overal bestaat verlossing uit twee delen. Dat is: een 'uitgaan' en 'ingaan'. Men heeft twee delen nodig om verlossing te krijgen: 'Uit', 'in'. Mozes vertegenwoordigde de wet die hen úit Egypte bracht, terwijl Jozua daarentegen genade vertegenwoordigde die hen ìn het beloofde land voerde. Een tweede manier was, de wet en genade waren twee verschillende aspecten van Gods opdracht. De wet nu, Mozes, bracht hen uit en Jozua bracht hen in. Het beeldt ook iets uit voor onze dag. Nu stelt het voor: zoals zij op reis waren, komend uit Egypte, naar een beloofd land, zo zijn wij uit een Egyptische wereld, chaos, gekomen, op weg naar een beloofd Land. “In het huis Mijns Vaders zijn vele woningen; als het niet zo was zou Ik het u gezegd hebben.” Johannes 14. Eruit komen, erin gaan.

De wet laat ons inzien dat wij verkeerd zijn, maar het is genade wat ons vergeeft. De wet heeft geen hoop voor verlossing, namelijk dat... om het volledig te maken. Het heeft geen genade in zich, omdat de wet alleen aanwijst dat u een zondaar bent, genade echter vertelt u hoe u eruit kan komen. De wet is de politieagent die u in de gevangenis zet, maar verlossing komt van Degene Die uw boete kwam betalen: 'uit', en 'in', in genade. Efeze. We ontdekken nu hetzelfde als in het Oude Testament. Ik denk dat dit Boek van Jozua precies past. Een passend woord ervoor zou zijn: het Boek van Efeze van het Oude Testament. “Het Boek der Efezirs van het Oude Testament” zou een goede betiteling zijn voor dit Boek van Jozua, het past er namelijk precies bij.

We bemerken nu, dat Jozua genade of een verzoening vertegenwoordigde, welke niet in dezelfde tijd kon bestaan dat de wet bestond. Evenmin zal een boodschap die het volk vooruit helpt ooit overeenstemmen met een vorige boodschap. Het zal niet gaan. Daar hebt u heden moeite mee. Jezus zei: “Is er iemand die een nieuwe lap stof neemt en het op een oude zet? Of nieuwe wijn in oude zakken doet? Het vergaat. Het doet ze openbarsten.” Ze kunnen er niet tegen. En Jozua kon in het geheel niet in zijn bediening komen tot Mozes was heengegaan. Dus ziet u hier het eerste vers: “Mozes, Mijn dienstknecht, is gestorven; maak u nu gereed en neem dit volk naar het beloofde land.” Mozes die de wet vertegenwoordigde had zijn tijd gediend. Het is de wet die haar tijd had gediend.

Om te beginnen vertrokken zij eigenlijk met genade. Zij hadden genade voordat zij de wet hadden. Terwijl zij in Egypte waren, zonder wet; niemand was daar dan alleen de priesters, enzovoort, maar zij hadden geen enkele wet. De wet was nog niet gegeven. Genade verschafte hun een profeet. En ook zorgde genade voor een verzoening, het offerlam. Deze week zullen wij daarop ingaan, op het offer, het bloed, omdat daarin uw genezing ligt. Dus op... De verzoening was al voorzien voordat er een wet was. Genade was vóór de wet, tijdens de wet en na de wet. Daarna was er... Jozua, die de genade vertegenwoordigde, was er gelijktijdig met de wet, maar kon niet bekrachtigd uitgevoerd worden zo lang de wet in haar eigenlijke plaats stond. En zo is het met de kerkwereld in deze laatste dag! Het is gekomen, het heeft zijn rol gespeeld, maar er komt een tijd, waarin het moet ophouden. Het zal moeten ophouden. Er zal een Efeziërs moeten zijn, ook van deze reis, evenals er was op andere reizen. Er moet een Efeziërs komen, een Efeze, een Efeze van deze reis. Let op. Aangezien die wet een zondaar nooit zou kunnen redden, zoals ik al heb aangetoond dat dit niet zou kunnen, Daarom vertegenwoordigde het beloofde land een dag van genade. Ziet u, hij kon ze er niet in brengen, in die reis.

En als u hebt opgemerkt, in die reis, bestond hun reis uit drie etappes. De eerste was de voorbereiding in geloof, daar in Egypte onder het offerlam. Dan staken zij de Rode Zee over, de woestijn in, een afscheiding, hetwelk een ander stadium van de reis voorstelde. Omdat, onder de voorbereiding, toen zij allen gereed waren, toen zij dan aan de Rode Zee kwamen, was daar opnieuw een falen. Het volk geloofde niet na het zien van vele dingen die God had gedaan. Zij geloofden nog steeds niet. En God opende de Rode Zee en leidde ze voort, zoals wij onderwezen zijn dat heel het volk gedoopt werd in Mozes, onder de Wolk en de zee.

Zij werden gedoopt, bekeerd en werden gedoopt, en kwamen eruit om in een nieuwigheid des levens te wandelen, in een nieuw land, in een nieuwe reis, onder nieuwe mensen en met de hand van God op hen. Maar tenslotte kwam het tot een punt, in deze levenswandel die zij hadden, dat zij met hun wandel in genade niet tevreden waren. Zij moesten tot iets komen wat ze zelf konden doen. Welnu, zo denken de mensen vandaag over Goddelijke genezing, of enig ander werk van genade, over God, dat er iets is wat ú moet doen. Er is niets wat u hoeft te doen, behalve geloven, gewoon God geloven. En zij, als zij maar waren doorgegaan! De belofte was hun niet gegeven onder de wet. De belofte werd gegeven vóór de wet, zonder enige voorwaarden daarbij: “Ik heb u dit land gegeven, ga heen en trek binnen!” Maar voordat zij die belofte verkregen bepaalden zij dat er iets was wat zij zelf moesten doen. En dat bemerken wij nog steeds onder menselijke wezens. Wij zijn geneigd zó te zijn: “Er is iets wat wíj moeten doen.” We voelen dat, dat wij er ook iets aan moeten doen. U hebt er wel iets mee te maken, dat is uw overgave van uw eigen wil, uw eigen denkbeeld, aan de wil en gedachte van God Almachtig, en het is volbracht. Dat is alles. Neem gewoon Zijn belofte, denk aan niets anders. Wandel daarbij en God doet de rest.

Toen wensten zij een wet. En God geeft u altijd het verlangen van uw hart; Hij beloofde het. Maar wij ontdekken dat, wanneer zij één stap afkeerden van de kant van hetgeen God hun oorspronkelijk beloofd had, dàt voortaan een doorn in het vlees was tot de wet was weggenomen, tot Jezus Christus kwam en gekruisigd was om de wet weg te nemen. Het was een doorn in het vlees. En alles wat u uit uzelf probeert te doen, zal altijd tot uw schande uitwerken. Het zal nadelig voor u uitwerken. God eenvoudig geloven en dat maakt het vast. Wat God heeft beloofd: “Ik ben de Here uw God die al uw krankheden geneest.” Ziet u? “Indien er iemand onder u ziek is, laten ze de oudsten van de gemeente roepen.” Hij beloofde: “De werken die Hij deed zouden in Zijn gemeente gedaan worden.”

Waarom moeten wij organisaties, enzovoort, accepteren, die dat uit het Boek willen schrappen? Ziet u, het wordt een doorn in het vlees. En hier in de eindtijd treffen wij het weer aan van aangezicht tot aangezicht, het is voor de Methodist en Baptisten, Presbyterianen en wat nog meer, zie. U kunt niet doorgaan; u zult terug moeten keren naar het gehele volledige Evangelie. Het werd gemaakt voor de volledige mens, door een volmaakte God Die vlees werd gemaakt en onder ons woonde. En wij weten dat deze dingen waar zijn.

Als wij nu voorts opmerken was het op hun reis in de woestijn waar zij hun grootste fout maakten, die Israël tot aan Calvarie ooit gemaakt heeft, toen zij (in Exodus 19) de wet in plaats van genade aannamen. Zij hadden genade. Zij hadden een profeet. Zij hadden een offerlam. Zij hadden verlossing. Zij waren door de Rode Zee geleid. Zij waren genezen van hun ziekten. Zij hadden water verkregen uit een geslagen rots. Zij hadden manna uit de hemel gekregen. Aan alles wat zij nodig hadden was voldaan en toch wilden zij iets anders. Welnu, dit is precies een volmaakt type van onze Efeziërs vandaag. We kwamen tevoorschijn onder Luther; wij kwamen door heiliging onder de Methodisten; en kwamen in het herstel onder 'Pinksteren'. Precies zoals het ging met de woestijnreis. En toen God ons uitleidde, deden we het heel goed. Maar wat deden wij? We wilden zijn als de rest van hen. Nu ontdekken wij dat genade het enige is wat ons er doorheen leidt, de wet nooit.

Jozua is hier het type van de bediening van de laatste dag. Zie? Vergeet nu niet de drie etappes van de reis. Alles hield op, allereerst moest de wet en alles ophouden, zodat Jozua... En Jozua is hetzelfde woord als Jezus, “Jehova-redder”, die hen bracht uit de woestijn in het beloofde land. Nu, ik weet dat velen... Ik wil het niet oneens zijn met de geleerden, maar velen houden het ervoor dat het beloofde land de Hemel voorstelt. Het zou de Hemel niet kunnen voorstellen. Nee, omdat zij oorlogen hadden en moeiten en teleurstelling en van alles in het beloofde land. Het stelt niet “Het Beloofde Land” voor.

Maar merkt u op, vlak voor zij het beloofde land binnentrokken, al de geschillen die onder hen waren opgerezen. Zij hadden... Een van de belangrijkste gebeurtenissen was Korach. Hij wilde dit leiderschap van één man niet. Dathan, en hoe zij voor Mozes kwamen te staan en hem probeerden te vertellen: “De boodschap moest dìt betekenen”, en voegden er een andere verklaring bij, hun eigen denkbeelden van wat het betekende. En zij kwamen allemaal om! Iedereen! Jezus zei: “Er was er geen een, die niet omkwam.” Ze zeiden: “Onze vaders aten manna in de woestijn, voor een tijdsduur van veertig jaren”. Johannes 6. Jezus zei: “En zij allen zijn gestorven.” Gestorven, (dood) betekent: “Eeuwig afgescheiden.” Zij zijn allen gestorven, toch verheugden zij zich de boodschap te horen, toch genoten zij van het manna dat viel. Geen ander manna; het waarachtige manna!

-----
Nu, ons is in Openbaring onderwezen, het 6e hoofdstuk geloof ik, ja, het 6e hoofdstuk over de Zeven Zegels. Daar wordt verondersteld... Het Boek verzegeld te zijn met zeven geheimenissen, of Zeven Zegels, Openbaring 6. En in de laatste dag, Openbaring 10, in Openbaring 10, bemerken we dat de Laodicéa - de laatste boodschapper van het laatste tijdperk, dat gedurende de tijd van zijn profetie, de Zeven Zegels geopend zouden worden, de zeven geheimenissen, de zevenvoudige geheimenissen die achtergehouden waren. In ieder tijdperk was iets daarvan weggelaten. De hervormer had geen tijd Er zorg voor te dragen. In de dagen van Luther predikte hij alleen rechtvaardiging door geloof. Zodra hij dood was vormde men een kerk. Daarna kwam Wesley, hij predikte heiligmaking. En het was weer zo. En verder komt de Pinkstergemeente.

Maar ons werd beloofd, volgens Openbaring 10 en volgens Maleachi 4 en Lukas 22:17, enzovoort, dat er voor deze een 'Efeziërs' moest komen. Het is er beloofd, vrienden. Er moet een 'Efeziërs' komen, waarin deze zevenvoudige geheimenissen van het Woord van God ontvouwd moeten worden. En het is in het Tijdperk van Laodicéa dat dit plaats vindt. Ik geloof dat we daar zijn. Ik geloof dat we ons precies in de schaduwen van de komst van de Zoon van God bevinden. En zoals Jozua net voor de 'Efeziërs' verscheen, zo trad Johannes de Doper op, net voor de volgende 'Efeziër'. En ons is er nog één beloofd, een andere 'Efeziërs'. Het wordt hier in de Schrift voorspeld, daarom geloof ik dat wij opnieuw in de 'Efeziërs' leven. Opnieuw terug om... Dat is ons beloofd, wat gedurende die zeven tijdperken was weggelaten.

Nu kunt u niets aan het Boek toevoegen of iets Ervan afnemen. Openbaring 22:18 zegt dit: “Wie één Woord zal toevoegen of één Woord zal afnemen, zijn deel zal uit het Boek des Levens worden genomen.” Welnu, we kunnen niet toevoegen of afnemen. Bijgevolg weten we dus dat Luther Daar niet bij kon komen; Wesley, enzovoort, de hervormers, Knox, Finney, Calvijn en zo maar door, zij hebben niet alles kunnen begrijpen, maar wat zij hadden was de Waarheid van het Evangelie. Maar nu in de laatste dagen wordt ons, door het Woord, het verstand gegeven, dat wij Het zullen gaan begrijpen, omdat er een Efeziër-tijdperk zal komen. En we zijn er! Nu, paradox! Ik laat het daarbij, omdat ik ongeveer nog maar tien minuten heb en dan krijgen we de gebedsrij. Paradox!

Lees het volledige rekening in...
Een Paradox.



Bericht Hub...Kies uw taal en download gratis boodschappen van Broeder Branham.


Mysterie van Christus.

Engels Nieuwsbrief Website

Het boek Openbaring.

 

God en Wetenschap.
+ Archeologie.

Goed Nieuws.
Jezus voor je zonden gestorven.

Waterdoop.
Dit is de weg,
wandelt in denzelven;

De Opname Komt.

 

Bekende Leringen van de Boodschap.

Bovennatuurlijke Wolk

De Vuurkolom.

De Shekinah Heerlijkheid van God.

Het graf is leeg
Hij is opgestaan​​.

De voorlopers.

God is Licht.

De Godheid Verklaard.

 

Handelingen van de Profeet.

Zeven Gemeente-tijdperken

De Zeven Zegels.

God en Geschiedenis.
Serie Index - Daniel.

Christelijk lopen serie.

De naam van God.

Levende Woord Serie.

Eindtijd serie.

De Kerst-serie.

Bijbelse Geologie.

 

Ark van Noach.

 

Engel Verschijnt.

Stem van het Teken.

De Originele zonde.
Was het een appel?

Mythologie.

God en Wetenschap.
- Evolutie.
Huwelijk en Echtscheiding.

De Vrouw Izebel.

Onze tijd Laodicéa.

Christus Buitten de Gemeente.

De Leer der Nikolaïeten.

Dood. Wat dan?

Mysterie Babylon.

God en Wetenschap.
Microbiologie.

God en Wetenschap.
Kosmologie.

God en Wetenschap.
De Dinosaurus mythe.

Rechtvaardiging van de Profeet.

Aardbeving Oordeel.

Armageddon.

Goddelijke Genezing.

Ons jonge zonnestelsel.

Archeologie.
Sodom en Gomorra.

Onze berichtenlijst.

  De Schrift zegt...

Toen sprak Jozua tot den HEERE, ten dage als de HEERE de Amorieten voor het aangezicht de kinderen Israels overgaf, en zeide voor de ogen der Israelieten: Zon, sta stil te Gibeon, en gij, maan, in het dal van Ajalon!

En de zon stond stil, en de maan bleef staan, totdat zich het volk aan zijn vijanden gewroken had. Is dit niet geschreven in het boek des oprechten? De zon nu stond stil in het midden des hemels, en haastte niet onder te gaan omtrent een volkomen dag.

En er was geen dag aan dezen gelijk, voor hem noch na hem, dat de HEERE de stem eens mans alzo verhoorde; want de HEERE streed voor Israel.

Jozua 10:12-14


Klik op een afbeelding om PDF's of een full size afbeelding te downloaden.


Handelingen van de
Profeet.
(PDFs)

God Verborgen en
Geopenbaard in
Eenvoud
(PDF)

Mijn Levensgeschiedenis
(W.Branham)
(PDF)
 

Hoe De Engel Tot Mij
Kwam
(PDF)