Die dag op Golgotha.

<< vorige

volgende >>

  Wederopstanding serie.

Die dag op Golgotha.


William Branham.
 

Lees het volledige rekening in...
Die dag op Golgotha.

Lukas 23:33,
En toen zij kwamen op de plaats, genaamd Hoofdschedel plaats, kruisigden zij Hem aldaar, en de kwaaddoeners, den een ter rechter zijde en den ander ter linker zijde.

Het is één van de allerbelangrijkste dagen van alle dagen die God ooit op deze aarde heeft doen aanbreken. Als Golgotha zo belangrijk is voor het mensdom, is het dan niet goed voor ons om eens terug te blikken en te onderzoeken wat het eigenlijk voor ons betekent? Ik ben er zeker van, dat we in dit late uur waarin we leven, elk belangrijk ding dat we omtrent God kunnen weten en ontdekken, moeten onderzoeken. We zijn hier om van al die dingen te leren, om te zien wat voor òns is, wat God voor ons gedaan heeft en wat Hij beloofd heeft voor ons te zullen doen. Dat is de reden dat we naar de samenkomst komen.

Dat is de reden waarom de prediker predikt. Dat is de reden waarom hij studeert en de Schriften overdenkt en zoekt naar inspiratie - want hij is een algemeen dienaar voor het volk van God. Hij probeert iets te vinden, wat God tot Zijn volk wil zeggen, iets wat hen zou kunnen helpen. Misschien is het om hen in hun zonden te veroordelen. Maar dat niet alleen, het zou hen tevens kunnen helpen om zich weer op te richten, zodat ze hun zonden verzaken en daarna voortgaan met het dienen van de Here. Predikers behoorden zich naar deze dingen uit te strekken.

Als deze dag zo belangrijk is - één van de allerbelangrijkste dagen - laten we dan eens drie verschillende dingen bezien, wat die dag voor ons betekent. We zouden er wel honderden kunnen noemen. Vanmorgen heb ik er echter slechts drie verschillende, maar wel uiterst belangrijke dingen uitgekozen, die we in de volgende ogenblikken willen bezien, met betrekking tot wat Golgotha voor ons betekent. Mijn gebed is, dat dit iedere zondaar die hier aanwezig is, zal overtuigen van zonde, dat iedere heilige op de knieën zal gaan, dat het zal maken, dat iedere zieke zal opzien tot God en genezen zal weggaan; dat iedere zondaar gered wordt, dat iedere teruggevallene terugkeert en zich schaamt en dat iedere heilige zich zal verheugen, opnieuw bemoedigd wordt en met nieuwe hoop verdergaat.

Het eerste en allerbelangrijkste wat Golgotha voor ons en voor de wereld betekent, is, dat het eens en voor altijd het zondeprobleem heeft opgelost. De mens werd schuldig bevonden aan 'zonde' en op zonde stond een straf die geen mens kon betalen. De straf was zo groot dat geen mens de straf kon betalen. Ik geloof vast en zeker dat God het zo beschikte: dat de straf zó groot zou zijn, dat geen mens haar kon betalen, zodat Hij haar Zèlf kon voldoen. Wel, de straf voor de zonde was: de dood. Wij werden allen in zonden geboren, verwekt in ongerechtigheid en we kwamen als leugenaars ter wereld. Daarom was er niemand van ons die waardig was en konden ze ook niemand anders op aarde vinden die waardig was.

De zonde begon niet op aarde. Zonde begon in de hemel. Lucifer, de duivel, was al een veroordeeld schepsel, wegens zijn ongehoorzaamheid, vóór hij de aarde betrad. De zonde is begonnen in de hemel, waar God de engelen, enzovoort, plaatste op dezelfde basis waarop Hij de mens heeft geplaatst. Kennis, de boom der kennis... Bij de Boom des Levens en de boom der kennis, waaruit de mens zijn keuze kon maken. Toen Lucifer als eerste zijn keuze kon maken, wilde hij iets beters dan God had. En daar begonnen de moeilijkheden.

Er was een rechts-eis gesteld voor zonde. En die eis luidde: de dood. De dood was de straf, en dat is... We zouden hier heel diep op in kunnen gaan, omdat ik niet geloof, dat er slechts één dood is. Er is wel slechts één leven. En ik geloof, dat als een mens eeuwig leven heeft, hij nooit kan sterven. Ook geloof ik dat er een totale vernietiging komt voor de ziel die zondigt, want de Bijbel zegt: “De ziel die zondigt, die zal sterven.” [Ezechiël 18:4] Niet de mèns, maar de zíel die zondigde. Dus moet Satan zekerlijk sterven, om totaal vernietigd te worden. Ik verschil zeker van mening met de Universalisten, die zeggen dat Satan gered zal worden! Hij zondigde en is de oorsprong van de zonde. Zijn ziel zondigde, de ziel van Satan die een geest is. En die geest zal volkomen vernietigd worden, totdat er niets van overgebleven is.

Toen de zonde de aarde in den beginne trof, alsof er een zwart laken uit de hemel viel, heeft zij de aarde letterlijk verlamd. Het onderwierp elk schepsel op aarde, ja heel Gods schepping aan de slavernij. De mens was onderworpen aan de macht van dood, ziekte, moeite en zorg. De gehele natuur viel mede. Zonde was een verdovingsmiddel, dat feitelijk de gehele aarde verlamde. Wij werden hier geplaatst, zonder hoop te hebben, omdat elk schepsel op aarde eraan onderworpen was en ook àl wat op aarde werd geboren was eraan onderworpen. Dus moest er hulp komen van de een of andere plaats waar geen zonde was. Het kon niet vanaf de aarde komen. Iemand van òns, kon de ander niet verlossen. Het moest van iemand anders komen.

Daarom werd de mens, toen hij besefte dat hij was gescheiden van God, een zwerver. Zij weenden, zij riepen, zij zwoegden, zij zwierven over bergen en door woestijnen, op zoek naar een stad waarvan God de Bouwmeester en de Maker was. Want hij wist, dat als hij ooit weer in de tegenwoordigheid van God kon komen, dat hij het met Hem kon uitpraten. Maar er was geen weg terug en hij verdwaalde. Hij wist niet welke kant hij op moest en hij begon te zwerven om te proberen ergens een weg te vinden, die terugleidde naar die plaats. Iets binnenin hem zei hem, dat hij van een plaats kwam die volmaakt was.

Er is niemand hier in dit zichtbare gehoor of onder de hoorders van de geluidsband, die rond de wereld gaat, of waar anders ook, die niet naar dat volmaakte zoekt. U zorgt ervoor, dat uw rekeningen worden betaald en denkt dan dat daarmee alles afgehandeld is. Maar zodra u uw schulden hebt betaald, wordt er misschien plotseling iemand ziek in uw gezin. Als de ziekte over is, dan merkt u, dat u alweer meer rekeningen te betalen hebt. Dan begint ineens uw haar grijs te worden en wilt u weer jong zijn. Er is altijd iets, steeds weer, vanwege die vloedgolf van zonde. Maar diep in uw hart weet u, dat er ergens volmaaktheid is. Ergens is daar iets; u zoekt ernaar en daarom moet het er zijn.
-----

Tot eindelijk op een dag - en dat was de dag van Golgotha - er Iemand neerdaalde uit de hemel; Iemand die Jezus Christus heette, de Zoon van God, komend uit de heerlijkheid en toen kwam Golgotha. Dat was de dag dat de prijs werd betaald, en voor altijd met het zondeprobleem werd afgerekend en de weg werd geopend naar datgene, waar we naar hongerden en dorstten. Het bood een plaats tot bevrediging. Er is geen mens die ooit Golgotha bezoekt en geestelijk ziet wat het betekent, die ooit nog dezelfde kan blijven. Alles wat hij ooit verlangde of begeerde vindt hij, wanneer hij deze plek bereikt. Het was zo'n belangrijke dag en zo'n belangrijke gebeurtenis, dat het de aarde deed beven. Het heeft de aarde geschokt, zoals haar nooit tevoren was overkomen: toen Jezus stierf op Golgotha en de prijs betaalde om het zonde-vraagstuk op te lossen.

Deze zondige wereld werd plotseling verduisterd. De zon ging midden op de dag onder; zij kreeg een zenuwschok. De rotsen beefden. De bergen scheurden. Dode lichamen braken los uit het graf. Wat was er aan de hand? Gods oordeel werd gericht en afgevuurd op Golgotha. Daar verwondde Hij het beest, dat Satan werd genoemd, voor immer. Sindsdien is het nog boosaardiger, omdat er licht was geschonken aan de mensheid...; iedereen weet dat een dier op z'n venijnigst is, als het gewond, met gebroken ruggegraat, in het rond kruipt. Zo werd Satan neergeslagen op Golgotha. De aarde getuigde dat het zo was. De hoogste prijs die ooit werd betaald; de Enige die hem kon betalen, kwam en voldeed hem op Golgotha. Daar werd de grote rekening voldaan. Dat is één van de dingen.

God had het vereist, maar geen mens was er waardig voor, geen mens was er toe in staat, geen mens kon die rekening voldoen. Toen kwam God Zelf en werd mens. Hij leefde als een mens, met menselijke verlangens en werd gekruisigd op Golgotha. Hij ging naar Gethsemané en daar, toen Satan dacht dat Hij het niet zou doen, dat Hij het niet zou ondergaan, is Hij toch door elke verzoeking gegaan, die ooit een mens heeft doorgemaakt. Hij maakte het door, precies zoals ieder ander mens. Maar Hij betaalde de prijs. Dat is wat de aarde verdoofde, het was als de narcose voor een operatie. Een chirurg brengt iemand eerst onder narcose, voordat hij kan opereren. En toen God de kerk wilde opereren, werd de aarde verdoofd. De natuur kreeg een stuiptrekking. Geen wonder, want God, in menselijk vlees, was stervend... Het was het uur waarnaar de hele wereld had uitgekeken en toch wisten velen van hen het niet. Zo is het vandaag ook; velen zien uit naar deze dingen en toch herkennen zij ze niet. Zij hebben geen besef van de geboden uitweg. Zij proberen nog de pleziertjes en dingen van de wereld te zoeken om zo een uitweg te vinden.

Er waren al veel wegwijzers geweest, die naar die dag hebben gewezen, vele grote voorafschaduwingen, zoals het telkens werd uitgebeeld door het offeren van het lam, van de stier en de tortelduif, enzovoort. Toch konden deze offers die dodelijke greep niet verbreken. Satan had de aarde in bezit. Deze Lucifer, de zoon des dageraads, wandelde op aarde, toen ze alleen nog maar brandend vulkanisme was. Maar dezelfde rotsen waarop hij toen heen en weer wandelde op aarde, in vlammende zwavel, en die afgekoeld waren toen Jezus op Golgotha stierf, barstten los uit de aarde. De prijs was betaald en de greep van Satan was verbroken.

God gaf de uitweg, waarnaar de mensen hadden gezocht, weer terug in hun handen. Ze hoeven niet langer te wenen. Toen Hij Satans ruggegraat brak op Golgotha, de ruggegraat van zonde en ziekte, bracht het elk mens op aarde terug in de tegenwoordigheid van God, met vergeven zonden. Halleluja! Onze zonden zijn vergeven. Satan kan ons niet meer van God scheiden. Er is een hoogweg gebaand. Er staat daar een telefoon. Er is een verbinding met de heerlijkheid. Ieder werd binnen bereik van die verbindingslijn gebracht. Een mens die vol van zonde is, is in verbinding gekomen met de “Grote Centrale”. Zijn zonden kunnen hem vergeven worden. En dat niet alleen; er is voor die zonde betaald! Glorie! U hoeft niet te zeggen: “Ik ben niet waardig.” Natuurlijk bent u dat niet. U zou het zelfs nooit kunnen worden! Maar, Eén die wèl waardig was, nam uw plaats in. U bent vrij! U hoeft niet meer rond te dolen. U hoeft geen mens te zijn, die zijn plezier hier op de aarde zoekt. Want:

Er is een Bron, gevuld met Bloed,
Vloeide uit Immanuëls zij,
En zondaars worden in die vloed
Van zondesmetten vrij.

U hoeft niet verloren te gaan. Er is een verheven, gebaande weg en een Weg, die de 'Heilige Weg' genaamd wordt. Geen onreine zal die betreden, want hij moet eerst tot de Bron komen en dan kan hij deze verheven, gebaande weg betreden.

Hij brak de macht van Satan. Hij opende de gevangenisdeuren van de hel. Voor elk mens, die op deze aarde was opgesloten in de gevangenis, voor elk mens, die leefde in vrees voor wat de dood hem zou brengen als hij zou sterven, opende Hij op Golgotha de celdeuren. Hij liet elke gevangene vrijuit gaan. Het is niet meer nodig dat u door de zonde wordt verscheurd. U hoeft niet langer uw leden de zonde ten dienste te stellen door te drinken, te roken, te gokken en te liegen. U kunt eerlijk, rechtvaardig en oprecht zijn en Satan kan er niets tegen doen, omdat u een lijn vasthebt, een levenslijn, die verankerd is in de Rots der Eeuwen. Niets kan u daar van afschudden. Geen storm kan u ervan losschudden. Nee niets, zelfs de dood zelf kan ons niet scheiden van de liefde Gods, die in Christus Jezus is.

Dat was de betekenis van Golgotha. De mens die in gevangenschap was, is vrijgelaten. De mens die eens leefde in angst voor de dood, kan de dood niet langer vrezen. De man, die verlangt naar de stad, wier Bouwmeester en Maker God is, kan nu die Gebaande Weg betreden en opzien naar de hemel, want hij is vrij! Halleluja! Hij is verlost. Hij hoeft zich niets meer af te vragen, want er is een manier om te weten of hij goed of fout gaat. God heeft ons leven gegeven. Onze zonden zijn weggedaan. Op die dag op Golgotha werd de prijs betaald.
-----

We hebben nu dus eerst al vastgesteld, wat de betekenis was van die dag. Ten tweede moesten we zien, wat deze dag voor òns heeft teweeg gebracht. En nu, in de derde plaats, willen we weten, wat wij op onze beurt behoorden te doen. Eerst hebben wij de dag zèlf bezien, omdat het de belangrijkste dag van alle dagen is; de prijs voor de zonde werd betaald en de macht van Satan werd gebroken. Maar nu willen we ook bezien, wat wij dan van onze kant behoren te doen. Toen Jezus stierf op Golgotha, betaalde Hij niet alleen de prijs voor onze zonde, maar betaalde Hij ook de prijs die de weg opende waarop wij Hem konden volgen. Want wij, als de gevallen Adam die werd verlost, kunnen Hem opnieuw volgen, zoals de Geest Adam leidde, de eerste Adam, door de Geest die de heerschappij over de natuur had... Dan kunnen wij - de tweede Adam - of mensen van deze aarde, die Christus heeft verlost op die dag op Golgotha, Hem volgen.

Lees het volledige rekening in...
Die dag op Golgotha.



Bericht Hub...Kies uw taal en download gratis boodschappen van Broeder Branham.


Mysterie van Christus.

Engels Nieuwsbrief Website

Het boek Openbaring.

 

God en Wetenschap.
+ Archeologie.

Goed Nieuws.
Jezus voor je zonden gestorven.

Waterdoop.
Dit is de weg,
wandelt in denzelven;

De Opname Komt.

 

Bekende Leringen van de Boodschap.

Bovennatuurlijke Wolk

De Vuurkolom.

De Shekinah Heerlijkheid van God.

Het graf is leeg
Hij is opgestaan​​.

De voorlopers.

God is Licht.

De Godheid Verklaard.

 

Handelingen van de Profeet.

Zeven Gemeente-tijdperken

De Zeven Zegels.

God en Geschiedenis.
Serie Index - Daniel.

Christelijk lopen serie.

De naam van God.

Levende Woord Serie.

Eindtijd serie.

De Kerst-serie.

Bijbelse Geologie.

 

Ark van Noach.

 

Engel Verschijnt.

Stem van het Teken.

De Originele zonde.
Was het een appel?

Mythologie.

God en Wetenschap.
- Evolutie.
Huwelijk en Echtscheiding.

De Vrouw Izebel.

Onze tijd Laodicéa.

Christus Buitten de Gemeente.

De Leer der Nikolaïeten.

Dood. Wat dan?

Mysterie Babylon.

God en Wetenschap.
Microbiologie.

God en Wetenschap.
Kosmologie.

God en Wetenschap.
De Dinosaurus mythe.

Rechtvaardiging van de Profeet.

Aardbeving Oordeel.

Armageddon.

Goddelijke Genezing.

Ons jonge zonnestelsel.

Archeologie.
Sodom en Gomorra.

Onze berichtenlijst.

  De Schrift zegt...

Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.

2 Corinthiër 5:17


Klik op een afbeelding om PDF's of een full size afbeelding te downloaden.


Handelingen van de Profeet.
(PDFs)

Hoofdstuk 9
- De Derde Trek.

(PDF)

Voordat...

Na...

Mijn Levensgeschiedenis
(W.Branham)
(PDF)
 

Hoe De Engel Tot Mij
Kwam
(PDF)

“Ik ben niet waardig.”
Natuurlijk bent
u dat niet.
U zou het zelfs nooit
kunnen worden! Maar,
Eén die wèl waardig
was, nam uw plaats in.