Sju kyrkans åldrar.


  Agerar av Profeten serien.

Sju kyrkans åldrar.


Pearry Green.

Broder Branham fört en serie av viktiga predikningar 1960 berättigad “De sju kyrkans åldrar” baserat på Uppenbarelseboken, kapitel 2 och 3. Prekena grundar sig på det faktum att var och en av de sju asiatiska kyrkorna nämns i dessa kapitel kan jämställas med en ålder i kyrkans historia. En detaljerad diskussion av de viktiga avslöjanden väckts av Broder Branham i dessa predikningar skulle vara för lång att presentera här; emellertid, det hårda bundna volym med titeln “Jesu Kristi uppenbarelse” innehåller utskriften av de sju kyrk åldrar predikningar och kan erhållas från;
[Seven church ages] (Engelsk)

Kortfattat, i uppenbarelsen, kapitel 2 och 3, varje meddelande till varje kyrka börjar med: “Till ängeln av kyrkan i (Efesus) (Smyrna) (Pergamus) (Tyatira) (Sardes) (Filadelfia) (Laodicea) skriva;...” När Broder Branham, under inspiration av Gud, fört uppenbarelsen av gåtan av dessa sju kyrk åldrar, genom ledning av den Helige Ande och gudomlig vision, han bestämt gränserna för dessa åldrar i historien. Ordet "ängel" uppenbarades för att innebära "budbärare" i denna ansökan. Gud avslöjade också för honom namnet på varje budbärare till varje ålder. Till exempel var Paulus den första budbäraren till den första kyrkan ålder. Att ålder började ca 53 e Kr och varade till ca 170 e Kr., den tid då Guds kraft började avta i Hans kyrka. Betingelse i den motsvarande asiatiska kyrkan Efesos, uppenbarad av Anden till Johannes Revelator, som ges i Uppenbarelseboken, kapitel 2, vers 1 till 7, passar perfekt med kyrkans andliga villkor, de otroende närvarande och antikristen vid den tiden i kyrkans historia.

Den andra budbäraren visade samma lära och höll samma sanningar som Paulus lärde. Denna ålder varade från ungefär år 170 till år 312. Budbäraren till denna ålder var utan tvekan Irenaeus.

Den tredje kyrkans ålder var Pergamus, börjar strax innan rådet av Nicea, i år 325, och varar fram till början av den mörka medeltiden i år 606. Budbäraren var en man vid namn Martin.

Sedan kom Thyatira-åldern, under de mörka åldrarna fram till 1520, vars budbärare var Columba. Han var verkligen en Guds man, hålla ett meddelande i slutet av den åldern, strävar efter att ge en viss sanning och lite ljus till en andligt förmörkad värld.

Sardisåldern spände över åren 1520 (Tid för reformationen) tills 1750. Budbäraren var Martin Luther. Uppenbarelseboken kapitel 3, vers 2, talar om en brist på liv i kyrkan. Martin Luther köpte precis vad som behövdes - livet i det som var dött, mörkt och dyster. Det fanns inget ljus under den mörka medeltiden. Antikristen hade fått ett sådant grepp att kyrkan avgav allt för pengar, inklusive frälsning till folket, när Martin Luther kom fram med det första ljuset för den dagen, gråter, “Den rättfärdige skall leva av tro.”

Då guldåldern, den filadelfianska åldern, en ålder av broderlig kärlek, kom in från cirka 1750 till början av det tjugonde århundradet, när den Helige Ande först föll, i 1906 i Azusa Street, på Amerikas västkust. Ingen tvekan om att John Wesley, med sitt budskap om helgelse, var en man skickad från Gud att åvägabringa och uppfylla Skriften att Johannes Uppenbar skrev på Isle of Patmos för denna ålder.

Sjunde åldern är Laodicanska ålder.Det här är vår dag. Jag kanske inte kan bevisa slutgiltigt de första sex åldrar, men säkert borde vi kunna titta på betingelser av kyrkan idag och se att den passar till Laodiceas kyrka. Den Laodicanska åldern, åldern som betyder “människors rättigheter”, var, om folket inte gillar vad predikanten predikar, de får bara sig själva en annan predikant. Johannes skrev om den Laodicanska åldern i uppenbarelse kapitel 3, vers 14 till 22:

14 Och skriv till Laodiceas församlings ängel: "Så säger han som är Amen, den trovärdiga och sannfärdiga vittnet, begynnelsen till Guds skapelse:
15 Jag känner dina gärningar: du är varken kall eller varm. Jag skulle önska att du vore antingen kall eller varm.
16 Men nu, då du är ljum och varken varm eller kall, skall jag utspy dig ur min mun.

Vad kommer från Guds mun? “Människan skall leva icke allenast av bröd, utan av allt det som utgår av Guds mun.” Om människor i dag som kallar sig kristna skulle acceptera Guds ord som Guds ord, dem skulle de inte längre vara ljummet; de skulle vara heta. Det finns de dock som har bara tillräckligt sanning att knappt veta att Jesus Kristus är världens Frälsare, men ändå har de förändrat evangeliet. Titta bara på kyrkans skick idag. (Kom ihåg att dessa är inte mina läror; de är Broder Branhams läror.) Broder Branham sade att kyrkan i dag är rik; det ökar med varor; det säger att det har behov av ingenting, men samtidigt, enligt uppenbarelsen kapitel 3, vers 17: “och du vet icke att du just är eländig och ömkansvärd och fattig och blind och naken.” och det mest ynkliga av allt är att det “vet det inte”. Broder Branham expounds ytterligare om betingelser i denna ålder i sin predikan med titeln “And knoweth it Not” predikat i Jeffersonville, i augusti 1965.

Aldrig tidigare har kyrkan - det är organiserade kristendomen - varit så rik, så ökad med varor. Några egna lägenhetskomplex, köpcentra, även fabriker. I Italien är en av de stora företagen  kunde inte ens välja ut officerare tills den romerska kyrkan skickade i sin proxy röster, så stor var blocket av lager som ägs av den kyrkan. Vad är de flesta predikanter idag, om inte promotorer? De mest framgångsrika är de som kan främja, organisera och presentera ett program med sådan underhållning från prekestolen att folkmängden ökar - liksom de erbjudanden och byggnaderna. De har blivit underhållare av deras församlingar. TV och radio bär sina meddelanden av underhållning. De betalar även sina sångare. Var är den Helige Andens ledning? Dessa var de saker som Broder Branham ropade ut mot i denna generation. Visst världen inte trodde honom; de accepterade inte honom.

Johannes fortsätter i Uppenbarelseboken 3:18,

18 Så råder jag dig då att du köper av mig guld som är luttrat i eld, för att du skall bliva rik, och att du köper vita kläder till att kläda dig i, för att din nakenhets skam icke skall bliva uppenbar, och att du köper ögonsalva till att smörja dina ögon med, för att du skall kunna se.

Kom ihåg att fariséerna hävdade att de hade ljus, därför var de blinda. Jag ber dig, liksom Broder Branham, att få ögonsalva, för att titta igen noga vad Gud har gjort så att du också kan ha ögonsalva applicerad och tro att Gud har besökt denna generation, att han har skickat en profet, ja, mer än en profet - budbäraren till den laodicanska kyrkans ålder, en man med namnet William Branham, med Elias ande över honom.

Titta på det slutliga tillståndet för denna kyrka ålder. Enligt Skriften, Jesus själv sade, “Se, jag står för dörren och klappar;...” Denna Skriften har använts felaktigt i flera år av välmenande ministrar, säger att Jesus knackar vid hjärtans dörr; men en närmare titt avslöjar att det är Jesus Kristus själv sätta utanför sin egen kyrka i den sista kyrkan ålder. Det har blivit utan Kristus. De behöver inte Gud längre: de har pengar, program, system. Billy Graham själv säger att om den Helige Ande drogs tillbaka från jorden, nittio procent av verksamheten i kyrkan skulle bära sig på, vilket betyder att endast tio procent riktas av den Helige Anden. De andra nittio procenten är konstgjorda program. De behöver inte Kristus, det här är dagen när Jesus står vid dörren av sin egen kyrka och säger: “Se, jag står för dörren och klappar; om någon lyssnar till min röst och upplåter dörren, så skall jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig.”

Jag har fört dessa kyrkliga åldrar i korthet i detta kapitel. Men jag skulle berätta om den här händelsen i Broder Branham liv: när han var färdig predikat denna serie av meddelanden, förde dig kort i detta kapitel, denna Eldstod som jag ofta har nämnt i tidigare kapitel kom ner i församlingen av ungefär sex hundra människor, och reflektion av detta Eldstod rita dessa sju kyrkliga åldrar på väggen, precis som Broder Branham hade ritat dem på svarta tavlan. Det var många som såg det och trott det. Andra accepterade inte det, även då.

Översatta extrakt från...
"The Acts of the Prophet." Chapter 10
genom Pearry Green
Läs hela kontot i (Engelsk)...   "The Acts of the Prophet"


  Ladda ner (Engelska)...

Kristi mysterium.

Engelska nyhetsbrev webbplats.

Gud och Vetenskap
Index. - Arkeologi.

Noaks Arken.

Pågående forskning.

Rapturen kommer.

 

Meddelandets huvudsakliga läror.

De goda nyheterna.
Jesus dog för dina synder.

Vattendop.

 
 

Övernaturliga molnet.

Eldstod.

Agerar av Profeten.

Guds shekinah ära.

Graven är tom.
Han är vid liv.

Gudom är förklarad.

 

Föregångarna.

Gud är Ljus.

Ursprungliga synden.
Var det ett äpple?

Gud och Vetenskap.
Myten om Dinosaurier.

Sju kyrkans åldrar.

Sju Insegel serien.

Gud och Historia
serien Index. Daniel.

Ängeln visas.

Vad är Guds namn?

Jordbävning dom.

En profets rättfärdigande.

Rösten av skylten.

 

Döden.
Vad händer då?

Denna dag denna
Skriften uppfylls.

Arkeologi.
Sodom och Gomorra.

Biblisk Geologi.

 

  Skriften säger...

Den som vinner seger, honom skall jag låta sitta med mig på min tron, likasom jag själv har vunnit seger och satt mig med min Fader på hans tron.

Den som har öra, han höre vad Anden säger till församlingarna.

Uppenbarelseboken 3:21-22


Klicka på en bild att ladda ner full storlek bild eller PDF.


Eldstod.

Övernaturliga molnet.

Agerar av Profeten.

(PDFs)

Chapter 10
More than a Prophet

(PDF Engelsk)

Före...

Efter...

William Branham
Life Story.

(PDF Engelsk)

How the Angel came
to me.

(PDF Engelsk)


Meddelande nav... Välj ditt språk och hämta gratis meddelanden från Broder Branham.