Moabitten Rut.


  Levende Ord serie.

Slægtningsforløseren.


William Branham.

Læs hele kontoen i...
Slægtningsforløseren.

Jeg vil give denne lille tale her til morgen en titel, mens jeg underviser i den, idet jeg forsøger at give jer en tro på frelsen, og hvad den er, og hvordan I kan modtage den, en titel, som jeg vil give den: “slægtningsforløseren”. At forløse noget er at bringe det tilbage. Noget, der er blevet mistet, ligesom lagt i et pantelån. Og du går ned og forløser det, det er forløst med en pris. Så er det din personlige ejendom, efter at du har forløst det. Men loven om forløsning i Israel var, at man skulle være en slægtning for at forløse en ejendom eller noget, der var gået tabt.

Vores historie begynder i Israels herskeres tid, som var dommernes tid, efter Josuas død. Og for at kunne få et meget smukt billede af dette, skal du læse de første fem eller seks kapitler af Første Samuelsbog, og du vil få den virkelige historie om det.

-----
Mange mennesker ser nu på denne Ruths Bog og siger: “Det er en kærlighedshistorie i Bibelen.” Bibelen er en kærlighedshistorie. Hele Bibelen er en kærlighedshistorie. Ikke alene er det en kærlighedshistorie, men det er også en profet. Den er ikke kun en profet, men den er også en historie. Det er ikke kun en kærlighedshistorie, en historie, en profet, det er Gud selv. For “I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.” Ordet er altså Gud på tryk. Det burde afgøre det, brødre. Gud på tryk. Jehova trykt på en bog. Og der er ikke noget af det, der bare er en slags fiktiv fortælling, men det hele er absolut sandt; hver eneste fase af det, du kan stole på det. Det er der, det er sandheden. Og Gud vil bakke sit Ord op.

Og denne historie blev skrevet.... Og alle de gamle håndskrifter, da de (de hellige mænd) var i gang med at sortere Bibelen, da de forsøgte at samle den i Det Gamle Testamente, var Ruths bog en af de fremragende bøger, som de accepterede. Hvorfor? Hvis det bare er en kærlighedshistorie, hvorfor ville forfatterne og de gamle vismænd så acceptere denne bog som inspireret? Fordi der er en skjult åbenbaring i den. Og i denne skjulte åbenbaring fanger du den virkelige mening, og den vil bringe dig virkelig tæt på Gud. Og jeg beder hele min sjæl her til morgen om, at Gud vil fange alle hjerter med en sådan fortryllelse, indtil Han vil åbenbare sig selv, hvad Han er, i denne historie - hvad Han er for dig, hvordan du kan acceptere Ham. Og når du først har set det, er det så enkelt, at du undrer dig over, hvordan du nogensinde har kunnet gå forbi det. Men det kan kun åbenbares af Helligånden.

-----
Denne historie begynder på samme måde: som en elskelig og sød kvinde, der hed No'omi. No'omi betyder “behagelig”. Elimelech, som var hendes mand, betyder “tilbedelse”. Behagelig tilbedelse var hendes familie. De fik en søn Maklon, som betyder “sygdom”. Og Kiljon, den anden, betød “ udmattet, dyster, sørgelig”. Der var familien. Og de... kom en hungersnød i landet Israel. Og den første fejltagelse, en jøde nogensinde begår, er at forlade landet. Gud gav dem dette land. Da Abraham fik dette land, sagde Gud til ham, at han ikke skulle forlade landet. Og han begik en fejl, da han gik ned til Gerar og kom i problemer. En jøde må aldrig forlade Palæstina. Det er hans tildelte sted. Og de er blevet fordrevet ud over hele verden, og nu vender de tilbage igen.

-----
Nu vil jeg her til morgen sammenligne den ældre dame No'omi med den ortodokse kirke, den jødisk-ortodokse kirke. Moabitten Ruth, en hedning, er den kristne kirke, den nye kirke. Og jeg vil nærme mig det ud fra fire forskellige faser: Ruth (jeg har det skrevet her), Rut beslutter sig, træffer sin beslutning; Ruth tjener; Ruth hviler; Ruth bliver belønnet. Når vi vender tilbage, Ruth træffer beslutningen; Ruth, efter at hun har truffet sin beslutning, så tjener Ruth; så hviler Ruth; så bliver Ruth belønnet.

-----
Ruth træffer en beslutning. Nu tjener Ruth under sin beslutning. (Se lige et øjeblik.) Hun går ud på marken for at samle op. Hendes mor fortalte hende (som er det gamle testamente, der fortæller det nye), at hendes mor fortalte hende: “Vi har en slægtning, og hans navn er Boaz. Han er en rig mand. Og han er en nær slægtning. Du går til hans mark og måske.... Du skal ikke gå til en anden mark, men gå til hans mark.” Hvordan Helligånden fortæller os, at vi ikke skal komme i en eller anden kirkebog, en eller anden katekismus, men gå til Guds mark, til Det Gamle Testamente, til Bibelen. Vi skal ikke sige: “Nå, men vi siger det her. Og vi siger det her som en bøn. Vi vil tage dette.” Bliv lige ved marken. Gå lige ind i det, fordi han er en nær slægtning.

Guds ord, Det Gamle Testamente, er en nær slægtning til Det Nye Testamente. Den gamle kirke er moder til den nye kirke (se), den kristne, den troende. “Gå ikke til en anden mark. Bliv lige på hans mark. Og måske kan du en dag finde nåde hos ham.” Og en dag, mens hun var ude på marken, kom denne rige unge mand ved navn Boaz, en hersker, en rig mand, forbi, og han så hende. Da han så hende, blev han forelsket i hende. Han syntes, hun var en vidunderlig kvinde. Han kunne lide hendes karakter. Du kan huske, at han sagde: “Jeg ved, og folket ved, at du er en storartet kvinde.” Hun tog en klar og tydelig beslutning. Kom lige straks over og levede præcis, som hun sagde, at hun ville gøre.

I dag ville de ellers sige: “Vi ved, at du er kristen. Vi ved, at du er en Guds mand, for intet menneske kan gøre disse mirakler, uden at Gud er med ham.” Det var det, Nikodemus sagde til Jesus, sagde: “Rabbi, vi ved, at du er en lærer, der er kommet fra Gud; ingen kan gøre de ting, som du gør, uden at Gud er med ham.” Da han kunne se ham sidde der og afsløre deres hjertes tanker. En kvinde rørte ved hans klæde, vendte sig om og sagde: “Hvem har rørt ved mig?” Alle benægtede det. Han kiggede tilbage ud blandt publikum og sagde: “Du der, med det blodproblem. Din tro har gjort dig rask.” Han sagde: “Det kan ingen mand gøre, medmindre Gud er med ham! Vi ved, at du kommer fra Gud. Vi kan ikke acceptere dig, for så bliver vi smidt ud af kirken.” Forstår du, den podede vinstok, broder West, som vi talte om i går aftes? De vil smide dig ud. “Men inderst inde i vores hjerter ved vi, at du kommer fra den originale vinstok.” Kristus er vinstokken, og vi er grenene. “Vi ved det, fordi vi ser det samme liv, som er i Gud, er i dig.” Det var det, Boaz havde set i Ruth, den klare beslutning, den storartet kvinde, der stod der. Og han blev forelsket i hende.

Nu skal I lægge mærke til, at No'omi, den gamle kirke, begynder at forklare Ruth alle de love, der gælder for hendes religion, ligesom det gamle testamente er en skygge af det nye. Nu vil jeg gerne have, at I forstår denne historie lige her. Jeg vil gerne vise jer skyggerne. Det Gamle Testamente forklarer det Nye, hvis I bare vil læse det, for det er en skygge af det Nye. Hvis jeg nu gik hen imod denne mur, og jeg aldrig havde set mig selv, og jeg så min skygge, ville jeg vide... have en vis forestilling om, hvordan jeg ville se ud. Hvis du ved, hvad det nye testamente er, så læs det gamle, og du vil se skyggen af det, forstår du. Og når så Det Nye Testamente kommer ind, vil du sige: “Ja, selvfølgelig, det er det her.” I Hebræerbrevet går Paulus tilbage og forklarer det.

Men læg nu nøje mærke til, at da Ruth sagde ... eller No'omi sagde til Ruth: “Han er jo vor slægtning. Og hvis du kan finde nåde hos ham, vil du finde hvile.” (Åh, du godeste!) “Hvis du kan finde nåde, vil du finde hvile.” Boaz repræsenterede Kristus, den rige mand, arvingen af alle ting, høstens Herre. Åh, du godeste! Hvordan Boaz kom ridende derude i sin vogn og kiggede rundt over markerne, og hans øjne faldt på Ruth. Han var herre. Han var høstens herre. Og hun fandt nåde i hans øjne. Det er det, som kirken gør i dag. Mens høstens Herre går forbi, kigger han ikke på store bygninger, store tårne, veltrænede kor. Han leder efter individer! Mænd og kvinder, som er indviede og har gjort rent bord for Kristus, som har indviet sig selv til hans tjeneste: “Gud, jeg tror på det! Hvert et ord af det. Når dit ord siger noget, så holder jeg mig til det. Det er Dit Ord. Jeg tror på det, hvert eneste Ord.” Det er det, han leder efter, høstens Herre. Det er det, han ønsker at give - Helligånden til dem, der hungrer og tørster. “Salige er I, som sulter og tørster, for I skal blive mætte.” Han forsøger at finde den kirke i dag.

Nu blev Ruth altså bedt om at gøre noget skammeligt, men hun var villig, fordi hun havde truffet sin beslutning. Hvilket type af den troende. Sikke en perfekt type No'omi, den gamle kirke, sagde: “Gå ned i aften, det er kornsæson.” Åh, sikke en smuk tanke, vi kunne holde fast ved lige der. Naomi og Ruth kommer lige i byghøstsæsonen. Byghøstsæsonen var brødsæsonen - den sæson, hvor der blev serveret frisk brød. Og kirken i de sidste dage, gennem to tusind år med hedensk undervisning og andet, kom ind i byghøstsæsonen, livets friskhed, nyt brød, honning fra himlen. (Russell, du taler om et brød med honningskorpe!) Dette er det! Brød fra himlen. “Jeg er livets brød. Jeres fædre har spist manna og er døde. Men jeg er livets brød, som kommer fra Gud og fra himlen. Hvis et menneske spiser dette brød, skal han aldrig dø.” Og kirken i de sidste dage her er bragt ind, lige nu, i byghøstsæsonen.

Ruth, en udstødt hedning, der er på flugt, er blevet ført ind som (for at blive accepteret som brud, Kristus), og hun er kommet ind netop i Byghøstsæsonen. Han sagde: “Tag nu dine klæder på dig”; ikke: “tag dine klæder af dig”. Hvor er det modsat i forhold til i dag. “Binde dine klæder om dig, når du går ham i møde. Han spreder byg i aften. Gå ned og tag dine klæder på dig. Dæk dig til, når du skal møde ham.” I dag ønsker de at blotte sig selv. “Dæk dig til. Gå derned, for han spreder byg. Og så markerer du det sted, hvor han lægger sig ned.” Har du gjort det? På Golgata! For mange år siden markerede jeg i mit hjerte det sted, hvor Han lagde sit liv, for at Han kunne tage mig. “ Husk det sted, hvor han lægger sig ned. Se, hvor Han lagde sig.” Det er det, som enhver troende bør gøre. Husk, hvad han har gjort for dig. Sidste søndags budskab om “Besøget på Golgata”. Husk, hvad han gjorde for dig.

Hun sagde: “Læg mærke til, hvor han lægger sig. Og når han lægger sig til at sove (at hvile), skal du lægge dig ved hans fødder.” Ikke hans hoved, men hans fødder! - uværdigt. “Og tag det tæppe, som han var dækket med, og træk det over dig.” Kan du se det? Åh, du godeste! Jeg ved godt, at I måske tror, at jeg er fanatiker, men det passer mig bare perfekt, denne Guds Ånd. Læg mærke til, hvor han lagde... Golgata; hvor han lagde sig i graven; i Getsemane. Husk, og kravl op til hans fødder og læg dig der og dø for dig selv, forstår du? Værsgo. Dæk dig selv til med hans kappe. Hun sagde “kappe”, som hun kaldte det. Og Ruth sagde: “Det, du siger, det vil jeg gøre.” Åh, sikke en klar beslutning for en troende! “Det, som Bibelen siger, det vil jeg gøre. Den siger: 'Omvend dig og bliv døbt i Jesu Kristi navn,' det vil jeg gøre. Hvis der står: 'Gå ud i hele verden og forkynd evangeliet,' så gør jeg det. Hvis der står... hvad der end står: 'Jesus Kristus er den samme, i går, i dag og til evig tid', hvad der står, at jeg skal gøre, så vil jeg gøre det!” Forstår du, at kirken tager sine ordrer fra Ordet. Hun lagde sig ned.

Og husk nu, at det var skamfuldt for den unge Enke at ligge ved denne Mands Side, ved hans Fødder. En skam for omverdenen! Åh, kan du holde det ud? Her er det. Se her! Se, her er det! Kirken, de unge kvinder, de unge mænd, de gamle eller unge, bliver bedt om at adskille sig fra verden og komme ind på et sted, et Helligåndens rige, som er skamfuldt for verden. I deres eget hjerte ved de, hvad det drejer sig om. Men for verden bliver de fanatikere, de bliver en holy-rollers (på amerikansk referer holy rollers til Pinsekristne kirkegængere. Udtrykket bruges almindeligvis hånligt, som for at beskrive folk, der bogstaveligt talt ruller på gulvet eller taler i tunger på en ukontrolleret måde) eller noget i den retning, et eller andet skamfuldt navn. Men kirken bliver bedt om at gøre det. Er I villige til at huske stedet og lægge jer ned? Lad verden kalde dig hvad som helst.

Den gamle sang plejede at sige:

Jeg er begyndt at gå med Jesus alene (Forstår du?),
Har som Jakob en sten som pude;
Og jeg vil tage vejen med Herrens udstødte få,
Jeg er begyndt at gå med Jesus, og jeg går hele vejen

-----
Husk det sted, hvor han lagde sig ned. Og læg jer der ned sammen med ham. Er du klar til at gå til Golgata her til morgen, som jeg sagde sidste søndag? Har du husket det sted i dit liv? Har du bragt dig selv til det sted, hvor Jesus blev korsfæstet?

Læs hele kontoen i...
Slægtningsforløseren.


Mysteriet om Kristus.

Engelsk nyhedsbrev
hjemmeside.

Gud og Videnskab
serie Indeks
- Arkæologi.

Noas Arken.

Aktuel forskning.

Rapturen kommer.

 

Meddelelsens
hovedundervisning.

Gode Nyhed. Jesus
døde for dine synder.

Vanddåb.

 

Overnaturlige sky.

Ildstøtte.

Guds shekinah herlighed.

Graven er tom.
Han er i live.

Forløberne.

Gud er Lys.

Guddommen forklaret.

Oprindelige synd.
Var det et æble?

Hvad er Guds navn?

Død. Hvad sker der så?

De syv kirke aldre.

De retsakter Profeten.

Stemme af tegnet.

Engel vises.

Gud og Videnskab.
Dinosaur Myte.

En profetens
retfærdiggørelse.

Jordskælvsdommen.

Harmagedon.

Bibelsk Geologi.

 

Arkæologi.
Sodoma og Gomorra.

Gud og Historie
serie Indeks - Daniel.

Levende Ord serie.
Moabitten Rut.

Denne dag denne
Skriften er opfyldt.

  Skriften siger...

Bliv nu her i Nat; og hvis han i Morgen vil løse dig, godt, så lad ham gøre det; men er han uvillig til at løse dig, gør jeg det, så sandt HERREN lever. Bliv kun liggende, til det bliver Morgen!

Rut 3:13


Klik på et billede for at downloade fuld størrelse billede eller PDF.


De retsakter Profeten.

(PDFs)

Marriage and Divorce.

(PDF Engelsk)

William Branham
Life Story.

(PDF Engelsk)

How the Angel came
to me.

(PDF Engelsk)


Hub Besked... Vælg dit sprog og hent gratis beskeder fra Bror Branham.