Syv Kirke Aldre resumé.


  Handlinger af Profeten serien.

Syv Kirke Aldre.


Pearry Green.

Bror Branham bragte en række vigtige prædikener i 1960 med titlen “Syv Kirke Aldre” baseret på Åbenbaringen, kapitel 2 og 3. De prædikener har fundament i det faktum, at hver af de syv asiatiske kirker nævnt i disse kapitler kan sammenlignes med en alder i historien for kirken. En detaljeret diskussion af de vigtige åbenbaringer bragt af Bror Branham i disse prædikener ville være for lang at præsentere her; dog det hårdbundne volumen med titlen “Jesu Kristi Åbenbaring” indeholder transkriptionen af de syv kirkealder prædikener og kan fås fra;
[BNL website page (Engelsk): Seven church ages]

Kort sagt, i Åbenbaringen, kapitel 2 og 3, hver besked til hver kirke begynder med: “Til kirkenes engel i (Efesus) (Smyrna) (Pergamus) (Thyatira) (Sardes) (Filidelfia) (Laodikea) skrive;” Når Bror Branham, under Guds inspiration, bragte åbenbaringen af mysteriet af disse Syv Kirke Alder, af Helligåndens ledelse og guddommelige vision, han bestemt grænserne for disse aldre i historien. Ordet “engel” blev afsløret at betyde “budbringer” i denne ansøgning. Gud åbenbarede også til ham navnet af hver messenger til hver alder. For eksempel var Paulus den første messenger til den første kirke alder. Den alder begyndte omkring 53 e.Kr. og varede indtil omkring 170 e.Kr., den tid, hvor Guds magt i Sin kirke begyndte at aftage. Betingelserne i den tilsvarende asiatiske kirke i Efesos, afsløret af Ånden til Johannes Åbenbarer, som angivet i Åbenbaringen, kapitel 2, vers 1 til 7, passer perfekt til de åndelige forhold af kirken, de vantro forelægge, og antikristen på det tidspunkt i kirkens historie.

Den anden messenger lærte den samme doktrin og holdt til de samme sandheder at Paulus lærte. Denne alder varede fra omkring år 170 til år 312. Budbringeren til denne alder var uden tvivl Irenaeus.

Den tredje kirke alder var Pergamos, det begynder lige før rådet i Nikæa i 325, og varede indtil begyndelsen af de mørke alder i år 606. Budbringeren var en mand ved navn Martin.

Så kom Thyatira alder, i løbet af den mørke middelalder indtil 1520, hvis budbringer var Columba. Han var virkelig en Guds mand, han holder en besked i slutningen af denne alder, stræbe efter at bringe en vis sandhed og noget lys til et åndeligt formørket verden.

Den Sardes alder spændte årene 1520 (Tid af reformation), indtil 1750. Budbringeren var Martin Luther. Åbenbaring kapitel 3, vers 2, taler om en mangel på livet i kirken. Martin Luther købte lige hvad der var nødvendigt - Liv i det, der var dødt, mørkt og dyster. Der var ingen lys under den mørke middelalder. Antikristen havde fået et sådant greb at kirken dispenserede alt for penge, herunder frelse til de mennesker, da Martin Luther kom frem med det første lys for den pågældende dag, grædende, “Den retfærdige skal leve af tro.”

Så den gyldne tidsalder, den Filadelfiske alder, en alder af broderkærlighed kom ind fra omkring 1750 til begyndelsen af det tyvende århundrede, når Helligånden først faldt, i 1906 i Azusa Street, på amerikansk vestkyst. Ingen tvivl om, at John Wesley, med hans budskab om helliggørelse, var en mand sendt fra Gud at gennemføre og opfylde Skriften at Johannes Åbenbarer skrev på øen Patmos for denne alder.

Den syvende alder er Loadicean alder. Dette er vores dag. Jeg kan muligvis ikke være i stand til at bevise endeligt de første seks alder, men bestemt bør vi kunne at se på forholdene i kirken i dag og se, at det passer kirken Laodikea. Den Laodicanske alder, den alder, der betyder “folks rettigheder”, hvor, hvis folk ikke kan lide hvad prædikanten prædiker, de bare få sig en anden prædikant. Johannes skrev om den Laodicanske alder i Åbenbaringen kapitel 3, vers 14 gennem 22:

14 Og skriv til Menighedens Engel i Laodikea: Dette siger han, som er Amen, det troværdige og sanddru Vidne, Guds Skabnings Begyndelse:
15 Jeg kender dine Gerninger, at du hverken er kold eller varm; gid du var kold eller varm!
16 Derfor, efterdi du er lunken og 'hverken varm eller kold, vil jeg udspy dig af min Mund;

Hvad kommer fra Guds mund? “Mennesket skal ikke leve af Brød alene, men af hvert Ord, som udgår igennem Guds Mund.” Hvis folk i dag der kalder sig kristne ville acceptere Guds ord som Guds ord, så ville de ikke længere være lunkne; de ville være varme. Der er dem, der har lige nok sandhed til knap vide, at Jesus Kristus er verdens frelser, men alligevel har de ændret Evangeliet. Bare se på tilstanden af kirken i dag. (Husk, det er ikke mine lære; de er Bror Branhams lære.) Bror Branham sagde, at kirken i dag er rig; den øges med varer; det siger, det har brug for af ingenting, men samtidig, ifølge Åbenbaringen kapitel 3, vers 17: “...og du ved ikke, at du er den elendige og jammerlige og fattige og blinde og nøgne.” og mest ynkelige af alle er, at “du ved ikke”. Bror Branham uddyber yderligere på betingelser i denne alder i sin prædiken med titlen “And knoweth it Not” ["Og kender det ikke"] prædikeret i Jeffersonville, i August 1965.

Aldrig før har kirken - det vil sige organiseret kristendom - været så rig, så øget med varer. Nogle egne lejlighedskomplekser, indkøbscentre, selv fabrikker. I Italien er en af de store virksomheder var ikke engang i stand til at vælge officerer indtil den romerske kirke sendt i sin stemmeafgivelse, så stor var blok af lager ejes af den kirke. Hvad er de fleste prædikanter i dag, hvis ikke promotorer? De mest succesrige er dem, der kan fremme, organisere og præsentere et program med sådan underholdning fra prædikestolen at folkemængderne øger - også tilbud om gaver og bygninger. De er blevet entertainere af deres menigheder. Tv og radio bære deres budskaber af underholdning. De betaler selv deres sangere. Hvor er Helligåndens ledelse? Disse var de ting, Bror Branham råbte imod i denne generation. Bestemt verden troede ham ikke; de accepterede ham ikke.

Johannes fortsætter i Åbenbaringen 3:18,

18 Jeg råder dig, at du af mig køber Guld, lutret i Ilden, for at du kan blive rig, og hvide Klæder, for at du kan klæde dig dermed, og din Nøgenheds Skam ikke skal blottes, og Øjensalve til at salve dine Øjne med, for at du kan se.

Husk farisæerne hævdede at have lys, derfor var de blinde. Jeg formaner eder, som gjorde Bror Branham, for at opnå øjensalve, at se igen nøje på, hvad Gud har gjort så du også kan få øjensalve påført og tro at Gud har besøgt denne generation, at han har sendt en profet, ja mere end en profet - budbringeren til den Laodicanske kirke alder en mand ved navn William Branham, med ånden i Elias over ham.

Se på den endelige betingelse af denne kirke alder. Ifølge skrifterne sagde Jesus selv: “Se, jeg står før Døren og banker;” Denne Skriften har været brugt forkert i årevis af velmenende ministre, siger, at Jesus banker ved døren af hjertet; men et nærmere blik afslører, at det er Jesus Kristus selv sat ud af sin egen kirke i den sidste kirke alder. Det er blevet uden Kristus. De har ikke brug for Gud mere: de har penge, programmer, systemer. Billy Graham selv siger, at hvis Helligånden blev trukket tilbage fra Jorden, halvfems procent af aktiviteterne i kirken ville gå lige på, hvilket betyder, at kun ti procent er rettet af Helligånden. Den anden halvfems procent er menneskeskabt program. De har ikke brug for Kristus. Dette er dagen, hvor Jesus står ved døren af sin egen kirke og sagde: “Se, jeg står før Døren og banker; dersom nøgen hører min Røst og åbner Døren, vil jeg gå ind til ham og holde Nadver med ham, og han med mig.”

Jeg har bragt disse kirke aldre kort om i dette kapitel. Men jeg vil fortælle dig om denne begivenhed i Brother Branham liv: da han var færdig med at prædike denne serie af meddelelser, bragt til dig kort i dette kapitel, denne Ildstøtten som jeg ofte har nævnt i tidligere kapitler kom ned i menigheden af cirka seks hundrede mennesker, og refleksion af denne Ildstøtten trak disse syv kirke aldre på væggen, ligesom Bror Branham havde trukket dem på en tavle. Der var mange der så det og troede det. Andre ikke accepterede det, selv da.

Oversatte uddrag fra... "The Acts of the Prophet." Chapter 10
af Pearry Green
Læs hele kontoen i (Engelsk)...   "More than a Prophet"


  Skriften siger...

Den, som sejrer, ham vil jeg give at tage Sæde hos mig på min Trone, ligesom jeg har sejret og har taget Sæde hos min Fader på hans Trone.

Den, som har Øre, høre, hvad Ånden siger til Menighederne!

Åbenbaringen 3:21-22


  Hent (Engelsk).


Hub Besked... Vælg dit sprog og hent gratis beskeder fra Bror Branham.