Ruth, de Moabietische.

<< vorige

volgende >>

  Levende woord serie.

De Bloedverwant Verlosser.


William Branham.

Lees het volledige rekening in...
De Bloedverwant Verlosser.

Ik wilde dit toespraakje deze morgen een titel geven, als ik het onderwijs, proberend een geloof van verlossing tot u te brengen; wat het is, hoe het te ontvangen. Ik wil het als titel geven: De Bloedverwant Verlosser. Nu, iets te lossen is het terug te brengen. Iets wat verloren is geweest, zoals iets wat in het pandhuis is gebracht: u gaat erheen en lost dat, het wordt gelost door een prijs. Dan is het uw persoonlijk eigendom, nadat u het hebt gelost. Maar naar de wet van het lossen in Israël moest het een bloedverwant zijn, om een eigendom of iets wat verloren was geweest, te lossen.

Onze geschiedenis begint in de tijd dat de bestuurders van Israël de richters waren, na de dood van Jozua. En om hier een prachtig beeld van te krijgen, moet u ongeveer de eerste vijf of zes hoofdstukken van 1 Samuël lezen, en u zult de waarheid van het verhaal vinden.

-----
Nu vele mensen bezien dit Boek Ruth, zoals men zegt: “Het is een liefdesgeschiedenis van de Bijbel.” De Bijbel is een liefdesgeschiedenis. De hele Bijbel is een liefdesgeschiedenis. Niet alleen is het een liefdesgeschiedenis maar het is een Profeet. Niet alleen is het een Profeet, maar het is ook een geschiedenis, een profeet. Niet alleen is het een liefdesgeschiedenis, een historie, een profeet; het is God Zelf. Want: “In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.” Dus is het Woord God in drukvorm. Dat behoorde voldoende te zijn, broeder. God in druk. Jehova gedrukt in een Boek. En er is niets van wat slechts de een of andere verzonnen geschiedenis is, maar het is allemaal absoluut de Waarheid; aan elke zin ervan kunt u uw ziel ophangen. Daar is de Waarheid. En God zal Zijn Woord steunen.

En deze geschiedenis stond geschreven in al de oude manuscripten... Toen ze (de heilige mannen) probeerden het Oude Testament bijeen te brengen... Toen was dat Boek Ruth een van de bijzondere Boeken die ze aanvaardden. Waarom? Als het slechts een liefdesgeschiedenis is, waarom zouden de schrijvers en wijzen van vroeger dit Boek dan accepteren als geïnspireerd? Omdat er een verborgen openbaring in ligt. En in deze verborgen openbaring vat u de werkelijke betekenis en het zal u heel dicht bij God brengen. En ik bid met mijn hele ziel deze morgen, dat God elk hart zo geboeid zal houden, dat Hij Zich precies zal openbaren zoals Hij is in deze geschiedenis; wat Hij is voor u; hoe u Hem kunt aanvaarden. En wanneer u het eenmaal ziet is het zo simpel dat u zich afvraagt hoe u er ooit aan voorbij bent gegaan. Maar het kan alleen worden geopenbaard door de Heilige Geest.

-----
Nu, deze geschiedenis begint zo ongeveer op die wijze; als een lieftallig, lieflijke vrouw; haar naam was Naomi. Naomi betekent: “Aangenaam”. Elimélech was haar man, het betekent: “Aanbidding.” Aangename aanbidding was haar gezin. Zij hadden een zoon Machlon, de ene... wat betekent: “ziekte”. En Chiljon, de andere, betekende: “vermoeidheid, somberheid, droefheid.” Daar was het gezin. En er kwam een hongersnood in het land Israël. En de eerste fout die een Jood ooit maakt is: dat land verlaten. God gaf hun dat land. Toen Abraham dat land werd gegeven, zei God tegen hem om dat land niet te verlaten. En hij maakte een fout toen hij naar Gerar ging, hij raakte in moeilijkheden. Een Jood moet nooit Palestina verlaten. Dat is zijn toebedeelde plaats. En zij zijn verstrooid over heel de wereld en nu keren zij weer terug.

-----
Nu, ik wil deze morgen, Naomi de oudere dame, vergelijken met de Orthodoxe kerk, de Joodse Orthodoxe kerk. Ruth, de Moabietische, een heidense, als zijnde de Christelijke Gemeente, de nieuwe gemeente. En nu, ik wil het benaderen vanuit vier verschillende stadia. Ruth... ik heb het hier opgeschreven. Ruth - beslissend, haar besluit nemend. Ruth - dienend. Ruth - rustend. Ruth - beloond. Naarmate wij erop terugkomen: Ruth, de beslissing nemend. Ruth, nadat zij haar besluit heeft genomen; dan dient Ruth; dan rust Ruth; vervolgens Ruth als de beloonde.

-----
Ruth, die haar beslissing neemt. Nu Ruth, die dient onder haar beslissing. (Nu, let even een ogenblik op.) Nu, zij gaat het veld in om aren te lezen. Nu, haar moeder vertelde haar - wat betekent dat het Oude Testament het vertelt aan het Nieuwe, weet u. Haar moeder vertelde haar: “Wij hebben een bloedverwant, en zijn naam is Boaz. Hij is een rijk man. En hij is de naaste bloedverwant. Ga jij naar zijn akker en misschien... Ga niet naar een andere akker, ga naar zijn akker.” Hoe de Heilige Geest ons vertelt om niet af te drijven in een of ander soort kerkboek, een of ander soort catechismus, maar om naar Gods akker te gaan, het Oude Testament, de Bijbel. Zeg niet: “Wel, we zullen dit zeggen. En we zullen dit opzeggen als gebed. We zullen dit hebben.” Blijf bij het veld. Ga er in, omdat Hij de naaste Bloedverwant is.

Gods Woord, het Oude Testament, is de naaste Bloedverwant van het Nieuwe. De oude Gemeente is een Moeder voor de Nieuwe Gemeente (ziet u?), de Christen, een gelovige. “Ga niet naar een ander veld. Blijf in zijn veld. En misschien, op een dag, zul je genade bij Hem mogen vinden.” En op een dag, terwijl ze buiten op het veld was, kwam deze rijke jonge man met de naam Boaz, een regeerder, een rijk man, langs en hij zag haar. O, toen hij haar zag, werd hij verliefd op haar. Hij vond haar een wonderbare vrouw. Hij hield van haar karakter. U herinnerde zich dat hij zei: “Ik weet, en ook de mensen wisten het, dat gij een deugdzame vrouw zijt.” Ze nam haar besluit zuiver en klaar. Ze kwam er regelrecht uit en leefde helemaal precies zoals ze zei dat ze zou doen.

Met andere woorden, vandaag zeggen ze: “Wij weten dat u een Christen bent. Wij weten dat u een man van God bent, want niemand kan deze wonderen doen, tenzij God met hem is.” Dat is wat Nicodemus tegen Jezus zei, hij zei: “Rabbi, wij weten dat Gij een leraar zijt, gekomen van God. Niemand kan die dingen doen die Gij doet, tenzij God met hem is”, toen hij Hem daar zag zitten en Hem de gedachten van hun hart zelfs zag onderscheiden. Een vrouw raakte Zijn kleed aan en Hij draaide zich om en zei: “Wie raakte mij aan?” Ze ontkenden het allen. En Hij keek over de toehoorders en zei: “U met die bloedvloeiing daar. Uw geloof heeft u gezondgemaakt.” Zei: “Geen mens kan dat doen, tenzij God met hem is. Wij weten dat U van God komt. We kunnen U niet aannemen, want we zullen uit de kerk worden geschopt.” Ziet u, die ingeënte wijnstok, broeder West, zoals we gisteravond bespraken. Zij zullen je eruit gooien. “Maar diep in onze harten weten we dat U van de oorspronkelijke Wijnstok komt.” En Christus is de Wijnstok, wij zijn de ranken. “We weten het, omdat wij zien dat hetzelfde Leven dat in God is, in U is.” Dat is wat Boaz had gezien in Ruth, die vastbesloten beslissing, die deugd van een vrouw die daar stond. En hij kreeg haar lief.

Nu, ik wil dat u erop let, dat Naomi, de oude kerk, begint met Ruth al de wetten over haar godsdienst uit te leggen; zoals het Oude Testament een schaduw is van het Nieuwe. Nu, ik wil dat u deze geschiedenis hier op dit punt begrijpt. Nu, ik wil de schaduwbeelden tonen. Het Oude Testament legt het Nieuwe uit, als u het slechts zult lezen, want het is een voorafschaduwing van het Nieuwe. Nu, als ik naar die muur toeliep en ik had mezelf nooit gezien, en ik zag mijn schaduw dan zou ik weten... dan zou ik enig idee hebben hoe ik eruit zou zien. Als u niet... Als u weet wat het Nieuwe Testament is, lees het Oude en u zult het als afschaduwing gaan zien. Ziet u? En dan wanneer het Nieuwe Testament komt, zult u zeggen: “Wel, zeker dit is het.” Het Boek der Hebreeën, het gaat terug, Paulus legt het uit.

Nu let nu aandachtig op, toen Ruth zei... of Naomi zei tegen Ruth: “Nu, hij is onze bloedverwant. En als je bij hem genade kunt vinden, zal je rust vinden.” (O my). “Als je genade kunt vinden zal je rust vinden.” Boaz stelde Christus voor, de rijke man, de erfgenaam van alle dingen, de Here van de oogst. O my! Hoe, zoals Boaz daar aan kwam rijden in dat rijtuig, rondkijkend over de velden, en zijn ogen vielen op Ruth. Hij was de meester. Hij was de heer van de oogst. En ze vond genade in zijn ogen. Dat is wat de Gemeente doet, vandaag. Terwijl de Here van de oogst voorbijgaat, kijkt Hij niet naar grote gebouwen, grote torens, wel-getrainde koren. Hij kijkt uit naar individuen; mannen en vrouwen die toegewijd zijn en een scherp omlijnde afscheiding voor Christus maakten; die zichzelf toewijden aan Zijn dienst: “God, ik geloof elk Woord ervan. Wanneer Uw Woord iets zegt blijf ik er precies bij. Dat is Uw woord. Ik geloof het, elk Woord.” Dat is waar Hij naar uitziet, de Heer van de oogst. Dat is wat Hij wil, om de Heilige Geest te geven aan diegenen die hongeren en dorsten. “Gezegend zijt gij die hongert en dorst, want gij zult vervuld worden.” Hij probeert die Gemeente te vinden vandaag.

Nu, Ruth werd gevraagd om iets te doen wat schandelijk was, maar ze was gewillig, omdat ze haar besluit had genomen. Wat een beeld van de gelovige. Wat een volmaakt beeld. Naomi, de oude Gemeente, zei: “Ga heen vanavond, het is gerstetijd.” O, wat een prachtige gedachte zouden we daar meteen aan kunnen verbinden. Naomi en Ruth kwamen binnen precies in de gerstetijd. Gerstetijd was broodtijd, de tijd wanneer vers brood werd opgediend. En de Gemeente in deze laatste dagen, door tweeduizend jaren van heidense onderwijzing en dergelijke, is binnen gekomen in de gerstetijd, verfrissend Leven, nieuw Brood, honing uit de Hemel. (Russell, over brood met honingkorst gesproken!) Dit is het, Brood uit de hemel. “Ik ben het Brood des Levens.” Uw vaderen aten manna, maar zij zijn gestorven. Maar Ik ben het Brood des Levens, dat van God uit de hemel komt. Als een mens dat Brood eet, zal hij nimmer sterven.“ En de Gemeente in deze laatste dagen hier, wordt binnen gebracht nu op dit moment, tijdens de gerstetijd.

Ruth, een heidense, geëxcommuniceerd, weggejaagd, wordt binnengebracht als... om te worden aangenomen als bruid. Christus komt binnen precies in de gerstetijd. Hij zei: “Nu, doe uw opperkleed aan”, niet: doe uw klederen uit. Wat een tegenstelling met vandaag. “Gord uw klederen aan wanneer gij heengaat om Hem te ontmoeten. Hij zal gerst gaan ziften vanavond. Ga er heen en doe je klederen aan. Bedek jezelf om Hem te ontmoeten.” Vandaag willen ze zich ontkleden. “Bedek jezelf. Ga heen want Hij zift gerst. En let dan op de plaats waar Hij zich neerlegt.” Hebt u dat gedaan? Op Golgotha! Vele jaren geleden, ik heb het in mijn hart aangetekend, waar Hij Zijn leven aflegde, opdat Hij mij zou mogen nemen. “Let op de plaats waar Hij zich neerlegt.” Kijk waar Hij lag. Dat is wat elke gelovige behoorde te doen. Merk op wat Hij voor u heeft gedaan. De boodschap van vorige zondag. Over Het bezoek aan Calvarie. Merk op wat Hij deed voor u.

Ze zei: “Let op waar hij gaat liggen. Dan wanneer hij gaat liggen om te slapen (om te rusten), ga jij dan aan zijn voeten liggen.” Niet aan zijn hoofd, aan zijn voeten - onwaardig. “En je neemt de deken waar hij mee toegedekt is, en trekt hem over jou heen.” Ziet u het? O my! Ik weet dat u... men denkt dat ik een fanatiekeling ben. Maar dat zal mij helemaal passen, die Geest van God. Let erop waar Hij zich legde op Calvarie, waar Hij in het graf ging liggen; in Gethsemane. Let erop, en kruip tot bij Zijn voeten, en ga daar liggen en sterf aan uzelf. Daar hebt u het. Ziet u? Bedek uzelf met Zijn zoom. Ze zei: “De Zoom”, noemde zij het. En Ruth zei: “Wat gij zegt, dat zal ik doen.” O, wat een scherp omlijnde beslissing voor een gelovige. “Wat de Bijbel zegt dat zal ik doen. Er staat: 'Bekeert u en wordt gedoopt in de Naam van Jezus Christus'. Ik zal het doen. Als Hij spreekt: 'Ga heen in heel de wereld en predik het Evangelie'. Ik zal het doen. Als er staat wat er ook staat... 'Jezus Christus, Dezelfde gisteren, voor immer'. Wat Hij spreekt dat ik moet doen. Ik zal het doen.” Ziet u? De Gemeente die haar orders aanneemt vanuit het Woord. Ze legde zich neer.

Nu bedenk, dat was een schande voor een jonge weduwe naast deze man aan zijn voeten te liggen. Een schande voor de buitenwereld. O, kunt u het verdragen? Hier is het. Kijk! Dit is het. De Gemeente, de jonge vrouw, de jonge man, de oude of jonge, wordt gevraagd zich af te scheiden van de wereld en in een plaats te komen, een Koninkrijk van de Heilige Geest, wat schandelijk is voor de wereld. In hun eigen hart weten ze allemaal waar het om gaat. Maar voor de wereld worden ze een fanaticus, worden ze een heilige roller, of zoiets dergelijks, de een of andere schandelijke naam. Maar de Gemeente wordt gevraagd om het te doen. Bent u gewillig vanavond om goed op de plaats te letten en te gaan liggen? Laat de wereld u alles noemen wat ze maar willen.

Het oude lied zei me vroeger:

Ik ben begonnen te wandelen met Jezus alleen, (ziet u?)
Heb als kussen, net als Jacob, een steen.
En ik zal op weg gaan met de paar verachten des Heren.
Ik ben op weg gegaan met Jezus, en ik ga door.

-----
Let goed op de plaats waar Hij ging liggen. En ga daar bij Hem neerliggen. Bent u bereid om naar Calvarie te gaan deze morgen, zoals ik vorige zondag zei? Heeft u de plaats in uw leven goed aangetekend? Hebt u uzelf naar die plaats gebracht, waar Jezus werd gekruisigd?

Lees het volledige rekening in...
De Bloedverwant Verlosser.


Mysterie van Christus.

Engels Nieuwsbrief Website

Het boek Openbaring.

 

God en Wetenschap.
+ Archeologie.

Goed Nieuws.
Jezus voor je zonden gestorven.

Waterdoop.
Dit is de weg,
wandelt in denzelven;

De Opname Komt.

 

Bekende Leringen van de Boodschap.

Bovennatuurlijke Wolk

De Vuurkolom.

De Shekinah Heerlijkheid van God.

Het graf is leeg
Hij is opgestaan​​.

De voorlopers.

God is Licht.

De Godheid Verklaard.

 

Handelingen van de Profeet.

Zeven Gemeente-tijdperken

De Zeven Zegels.

God en Geschiedenis.
Serie Index - Daniel.

Christelijk lopen serie.

De naam van God.

Levende Woord Serie.

Eindtijd serie.

De Kerst-serie.

Bijbelse Geologie.

 

Ark van Noach.

 

Engel Verschijnt.

Stem van het Teken.

De Originele zonde.
Was het een appel?

Mythologie.

God en Wetenschap.
- Evolutie.
Huwelijk en Echtscheiding.

De Vrouw Izebel.

Onze tijd Laodicéa.

Christus Buitten de Gemeente.

De Leer der Nikolaïeten.

Dood. Wat dan?

Mysterie Babylon.

God en Wetenschap.
Microbiologie.

God en Wetenschap.
Kosmologie.

God en Wetenschap.
De Dinosaurus mythe.

Rechtvaardiging van de Profeet.

Aardbeving Oordeel.

Armageddon.

Goddelijke Genezing.

Ons jonge zonnestelsel.

Archeologie.
Sodom en Gomorra.

Onze berichtenlijst.

  De Schrift zegt...

Blijf dezen nacht over; voorts in den morgen zal het geschieden, indien hij u lost, goed, laat hem lossen; maar indien het hem niet lust u te lossen, zo zal ik u lossen, zo waarachtig als de HEERE leeft; leg u neder tot den morgen toe.

Ruth 3:13


Klik op een afbeelding om PDF's of een full size afbeelding te downloaden.


Handelingen van
de Profeet.
(PDFs)

Huwelijk En Echtscheiding.
(PDF)

Mijn Levensgeschiedenis
(W.Branham)
(PDF)
 

Hoe De Engel Tot Mij
Kwam
(PDF)


Bericht Hub...Kies uw taal en download gratis boodschappen van Broeder Branham.