Et Paradoks.


  Levende ord serien.

Helt utrolig, men sannhet.


William Branham.

Les hele kontoen i...
Et Paradoks.

Emnet denne ettermiddag er: ”Et Paradoks.” Ordet, ”paradoks” som jeg nettopp har tittet på for å være sikker på at jeg hadde rett; ordet ”paradoks” betyr, ifølge Webster, at det er noe som er helt utrolig, men sannhet” Dere vet, vi har dette gamle ordtaket som sier at, ”Sannhet er mer underlig enn oppspinn,” sannhet er. Fordi, når en person forteller sannhet så er det noen ganger veldig underlig.

-----
Josvas Bok her, er faktisk en Gammel Testamentlig Forløsningsbok. Vi må betrakte den for å være det, fordi forløsning har to deler. Det er, ”ut av” og ”inn til.” Det trengs to deler for å få forløsning, ”ut av” og ”inn til.” Moses representerte loven som brakte dem ut av Egypt, og som Josva representerte nåde som tok dem inn i det lovede land. En annen måte, var at lov og nåde var to forskjellige aspekter av Guds befaling. Loven brakte dem ut ved Moses, og Josva tok dem inn. Det representerte også noe for vår dag. Som de var på reise fra Egypt til løfteslandet, så har også vi kommet ut av denne verdens Egypt, et kaos, på vår vei til et løftesland. Johannes Evg. 14 sier, ”I Min Faders hus er der mange hus; om det ikke var slik så ville Jeg fortalt dere.” Komme ”ut av” og ”inn til.”

Det er loven som får oss til å anerkjenne at vi er feil, men det er nåde som tilgir oss. Loven har ingen håp om forløsning. Og for å fullstendiggjøre det... Den har ingen nåde i seg, fordi loven bare peker på at du er en synder, mens nåden forteller deg hvordan du skal komme ut det. Loven er politimannen som setter deg i fengsel, men førløsningen er Den som kommer og betaler din mulkt; og ”ut av,” og ”inn til,” inn til nåde. Efesos... Vi finner den samme tingen i det Gamle Testamentet... Jeg tror denne Josvas Bok passer. Et passende ord for det ville være, Det Gamle testamentets Efeser-Bok. Det Gamle testamentets Efeser-Bok ville være en god ting å gi som tittel til denne Josvas Bok, fordi den passer sannelig til dette.

Vi finner at Josva representerer nåden, eller en slags forsoning som ikke kunne eksistere på samme tid som loven eksisterte. Og heller ikke gjør noe budskap, som bringer folket videre, noen overensstemmelse med et forgangent budskap. Det vil ikke gjøre det. Der er hvor dere har vanskelighetene i dag. Jesus sa, ”Ingen setter et stykke nytt tøy på et gammelt klesplagg, eller fyller ny vin i gamle skinnsekker? De vil sprekke.” De kan ikke tåle det. Og Josva kunne ikke i det hele tatt komme inn i sin tjeneste før etter at Moses var borte. Dere ser det aller første verset her, ”Moses, Min tjener er død; bryt opp og ta dette folket inn i løfteslandet.” Moses, som representerte loven, hadde tjent sin tid. Loven hadde tjent sin tid.

De begynte på reisen med nåde. Før de hadde loven, så hadde de nåden. Mens de var i Egypt, uten lov; ingen der nede, det var kun prestene, og så videre, men de hadde ikke noen lov. Loven hadde ennå ikke blitt gitt. Nåde tilveiebrakte dem en profet. Og nåden tilveiebrakte også en soning, offerlammet. Vi kommer til det denne uken om offeret, og blodet, fordi der ligger din helbredelse. Soningen hadde blitt tilveiebrakt før der var noen lov. Så nåden var før loven, i løp av loven, og etter loven. Så der var Josva, representerte nåde, sammen med loven, men den kunne ikke bli håndhevet så lenge som loven var på sitt rette sted. Slik har også kirkeverden gjort i denne siste dag. Den kom sammen og spilte sin rolle, men det kommer en tid hvor den må opphøre. Den må gjøre det. Det er nødt for å være en Efeser på denne reisen (ut fra og inn til - Red.), akkurat som det var på andre reiser. Det må komme en Efeser for denne reisen. Pass nå. Hvori loven aldri kunne frelse en synder, som jeg pekte ut. Den kunne ikke. Derfor repre-senterte løfteslandet en nådens dag. Dere ser, han kunne ikke ta dem inn i den reisen.

Om dere legger merke til det, at på den reisen, så hadde de tre stadier av den. Det første var forberedelsen ved tro nede i Egypt, under offerlammet. Så gikk de over Rødehavet, og inn i atskillelsens ørken, som representerte et annet stadie av reisen. Fordi, under forberedelsen, da de alle gjorde seg rede, deretter kom de til Rødehavet, og der var det en svikt igjen. Folket trodde ikke. Etter å ha sett mange ting som Gud hadde gjort, så trodde de fortsatt ikke. Og Gud åpnet opp Rødehavet og tok dem fram, som vi har blitt lært, at alt folket ble døpt til Moses under Skyen og i havet.

De var døpt, omvendt, og ble døpt, og kom ut og vandret i et nytt liv, i et nytt land, på en ny reise, iblant et nytt folk, og Guds hånd var på dem. Men til slutt kom det til et stedet i denne vandring som de hadde, at de ikke var helt tilfredse med deres vandring i nåde. De hadde kommet til at de kunne gjøre noe selv. Det er hva folk tenker i dag om Guddommelig helbredelse, eller en annen gjerning av Guds nåde, at det er noe som de må gjøre. Det er intet du trenger å gjøre foruten det å tro, bare tro Gud. Dersom de hadde fortsatt videre... Løftet ble ikke gitt dem under loven. Løftet ble gitt før loven, uten betingelser til det, ”Jeg har gitt dere dette landet; gå over og inn i det.” Men rett før de kom til dette løftet, så bestemte de at der var noe som de selv måtte gjøre. Og det finner vi fremdeles ut blant menneskelige vesener. Vi er tilbøyelige til å være slik, ”der er noe som vi blir nødt til å gjøre.” Vi føler at vi også må ha noe å gjøre med det. Du har noe med det å gjøre, og det er å overgi din egen vilje, dine egne ideer til den Allmektige Guds vilje og ideer, og det er ferdig. Det er alt som finns. Bare ta Hans løfte, og ikke tenk noe annet. Vandre ved det, og Gud gjør resten av det.

De ville ha loven. Og Gud gir deg alltid ditt hjertets begjær; Han lovet det. Men vi finner ut at da de tok ett skritt til siden av hva Gud opprinnelig lovet dem, så var det en torn i kjøttet inntil loven var tatt bort, inntil Jesus Kristus kom og ble korsfestet for å ta bort loven. Inntil da var det en torn i kjøttet.. Og hva som helst som du prøver å gjøre av deg selv, vil alltid virke til din egen vanære. Det vil virke til din egen disfavør. Bare ganske enkelt tro Gud, og det avgjøre det. Hva Gud har lovet, ”Jeg er Herren som helbreder alle dine sykdommer.” Ser dere? ”Om noen iblant dere er syke, kall til dere menighetens eldste.” Han lovet at de samme gjerninger som Han gjorde, skulle bli gjort i Hans menighet.

Hvorfor aksepterer vi organisasjoner, og så videre, som vil fjerne dette fra Boken? Dere ser, det har blitt en torn i kjøttet. Og ved endetiden møter vi det samme igjen, ansikt til ansikt; det er opp til Metodister, Baptister, Presbytere, og hva mer. Ser dere? Dere kan ikke fortsette; dere blir nødt til å komme tilbake til hele Evangeliet. Det ble laget for hele mennesket ved en fullstendig Gud, som var gjort kjød og dvelte blant oss. Og vi vet at disse ting er sanne.

Hvis vi legger merke til det, så var det på deres reise i ørkenen hvor Israel hadde sitt største feiltrinn inntil Golgata. Det var da, (Andre Mosebok 19) da de aksepterte loven i stedet for nåden. De hadde nåde. De hadde en profet. De hadde et offerlam. De hadde forløsning. De hadde blitt brakt gjennom Rødehavet. De hadde blitt helbredet for deres sykdommer. De hadde fått vann fra den slåtte klippe. De hadde manna fra himmelen. Alle ting som de hadde behov for hadde blitt forsynt, men fortsatt så ville de ha noe annet. Det er et fullkomment blide på vår Utgang i dag, helt nøyaktig. Vi kom ut under Luther, vi gikk gjennom helliggjørelse under Metodistene; og kom inn til restaurasjonen under Pinsen, helt nøyaktig som reisen i ørkenen. Og da Gud brakte oss ut, så gjorde vi det meget bra. Men hva gjorde vi? Vi ønsket å bli som resten av dem. Vi finner ut at nåde er det eneste som vil ta oss igjennom, loven vil aldri gjøre det.

Josva her, er et bilde på den siste dags tjeneste. Skjønner dere? Husk på disse tre stadiene av reisen. Alt opphørte, loven og alt måtte opphøre, slik at Josva... Josva er det samme ord som Jesus, ”Jehovah, Frelser,” det tok dem fra ørkenen og inn i det lovede land. Jeg ønsker ikke å være uenig med de lærde, men det er mange som holder på at løfteslandet representerer himlen. Det kunne ikke representere himlen. Det kunne ikke, fordi de hadde kriger, og vanskeligheter, og forvirring, og alle ting i løfteslandet. Det representerer ikke løfteslandet.

Men la dere merke til, at rett før de gikk inn i løfteslandet, alle forskjeller som hadde reist opp iblant dem. En av de store tingene var Kora. Han ville ikke ha denne mannens lederskap. Hvordan Datan og dem kom fram for Moses og prøvde å fortelle ham at, ”Budskapet måtte bety dette,” og de hadde forskjellig tolking av det, deres egne ideer av hva det var. Og hver eneste en av dem gikk til grunne. Hver eneste. Jesus sa, ”Det var ikke en av dem som ikke gikk til grunne.” De sa, ”Våre fedre åt manna i ørkenen i førti år,” Joh. Evg. 6. Jesus sa, ”Og de er alle døde.” ”Død” betyr ”evig atskilt.” De er alle døde, likevel satte de pris på å høre budskapet, de gledet seg over mannaen som falt. Ikke noen annen manna, men den ekte manna.

-----
Vi er lært i Åpenbaringsboken det 6te kapittel, tror jeg det er, ja, det 6te kapittel, og de Syv Segl. Boken ble forseglet med Syv hemmelighetsfulle, eller 7 Segl. Åpenbaringen 6. Og på den siste dag, Åpenbaringen 10, finner vi ut at Laodikea, den siste budbæreren for den siste tidsalder, i tiden for hans profeti, at de 7 Segl ville bli åpnet, de syv hemmeligheter, syvfoldige hemmeligheter som hadde blitt utelatt. I hver tidsalder var det noe som ble utelatt. Reformatoren hadde ikke tid til å ta seg av det. På Luthers tid kunne han bare preke rettferdiggjørelse ved tro. Han gikk bort, og de lagde en kirke. Etter det kom Wesley, han prekte om helliggjørelse. Der var det. Og så kom Pinsebevegelsen fram.

Men vi er lovet ifølge Åpenbaringen 10, og ifølge Malakias 4, og Lukas Evg. 22:17, og så videre, at det blir nødt til å komme en Utgang til dette. Det har blitt lovet, venner. Det må komme en Utgang, slik at disse syvfoldige hemmeligheter i Guds Ord må bli avdekket. Og det er i Laodikea tidsalder at det skjer. Jeg tror at vi er der. Jeg tror at vi er rett i skyggene av Guds Sønns Komme. Og som Josva, rett før Utgangen reiste seg opp, så ble Døperen Johannes reist opp rett før den neste Utgang. Og vi er lovet en ny Utgang. Det er forutsagt her i Skriften, og derfor tror jeg at vi lever i en (Efeser) Utgang igjen. Tilbake til... Vi er blitt lovet at hva som var utelatt i løpet av disse syv tidsaldre...

Dere kan ikke legge noe til Boken eller ta bort noe fra Den. Åpenbaringen 22:18, sier så, ”Hvis noen legger til ett Ord, eller tar bort ett Ord, hans del vil bli tatt bort fra Livets Bok.” Vi kan ikke legge til eller ta bort. Så derfor vet vi at Luther ikke kunne komme til det; ikke Wesley, og så videre, reformatorene, Knox, Finney, Calvin, og videre nedover. De fikk ikke alt, men hva de hadde var Evangeliets sannhet. Men nå i de siste dager, så er vi gitt forståelse ved Ordet, at vi kommer til å forstå det, fordi det vil komme en tidsalder av Utgang til det. Og vi er her. Paradoks... Jeg vil la det henge der, fordi jeg har bare 10 minutter igjen, og så skal vi ha en bønnekø. Et paradoks.

Les hele kontoen i... Et Paradoks.


Kristi mysterium.

Engelsk Nyhetsbrev nettsted.

Noahs Arken.

Gud og Vitenskap
Indeks. - Arkeologi.

Rapturen kommer.

 

Viktigste lære av meldingen.

Gode Nyheter.
Jesus døde for dine synder.

Vann dåpen.

 
 

Overnaturlige Skyen.

Ildstøtte.

Levende ord serien.
- Et Paradoks.

Graven er tom.
Han lever.

Endetiden serien.

Gud og Historie
Serien Indeks. Daniel.

Opprinnelige synd.
Var det et eple?

Guds navn.
Hva er Guds navn?

Bibelsk Geologi.

Gud og Vitenskap.
Dinosaurens myte.

Arkeologi.
Sodoma og Gomorra.

  Skriften sier...

Så talte Josva til Herren på den dagen Herren overgav amorittene til Israels barn, og han sa mens Israel så ham: ”Sol, stå stille over Gibeon, og måne i Ajjalons dal.”

Så stod solen stille, og månen stanset til folket hadde fått hevn over sine fiender. Er ikke dette skrevet i Jasers Bok? Slik stod solen stille midt på himmelen, og den gikk ikke ned før nesten en hel dag var omme.

Det har ikke vært noen dag som denne, verken før eller etter, da Herren hørte på en manns røst. For Herren stred for Israel.

Josvas 10:12-14


Klikk på et bilde for å laste ned full størrelse bilde eller PDF.


Acts of the Prophet

(PDF Engelsk)

God, Hidden and
Revealed in simplicity.

(PDF Engelsk)

William Branham
Life Story.

(PDF Engelsk)

How the Angel came
to me.

(PDF Engelsk)

As the Eagle
Stireth her nest.

(PDF Engelsk)

Chapter 14
- Sabino Canyon

(PDF Engelsk)


Melding Hub... Velg ditt språk og last ned gratis meldinger fra Bror Branham.