Plassere i Kristus.

neste >>

  Barnekår serien.

Barnekår #3.


William Branham.

Les hele kontoen i...
Barnekår (3).

Målet med denne undervisningen er å forankre de som allerede er kommet over og inn i Landet. Vårt mål med studiet av Efeserbrevet er å plassere menigheten der hvor den står absolutt fast i Kristus. Vi har et forbilde i det Gamle Testamente, hvor Josva ved inspirasjon delte landet ut til hver mann; vi nevnte det sist søndag.

-----
Det kan hende at du gjør noe på feilaktig vis, og hver gang du gjør noe galt, kommer du til å få betale for det; du høster det du sår. Men dette har ingenting med din frelse å gjøre. Når du er født av Guds Ånd, har du fått Evig Liv, og da er det like umulig for deg å dø som det er for Gud å dø. Du er en del av Gud, du er en sønn av Gud. Jeg ble født som en Branham. Et annet navn kunne ikke forandre på det. Jeg er fremdeles en Branham. Jeg ble født Branham og kommer alltid til å være det. En dag kan jeg bli så misdannet av gikt eller maltraktert ved en bilulykke at jeg ikke ligner et menneske lenger, men fremdeles er jeg en Branham. Hvorfor? På grunn av Branhamblodet som er inni meg.

Det samme er forholdet med deg. Husk på at jeg ikke taler til dem som er utenom Kristus, men jeg taler til dem som er i Kristus. Hvordan kommer du i Kristus? Ved én Ånd, med store bokstaver: ÅND, som betyr at vi alle ved en Hellig Ånd er døpt i ett Legeme. Hvordan kommer vi inn i det? Ved vanndåpen? Hvor uenig jeg er med dere, baptister, og dere 'Kristi Kirke'. Det er på ingen måte ved vanndåpen. 1 Kor. 12 sier at vi ved én Ånd, Hellig Ånd, er brakt inn i dette Legemet, og vi er like så sikre som dette Legemet.

Hvordan skulle Gud kunne dømme Ham igjen, når Han en gang gikk til Golgata, da Han ble slått, knust; Han kunne nesten ikke si ett ord? For all verdens synd var lagt på Ham. Ikke fordi Han var en synder, men Han ble gjort til synd for meg og for deg. All verdens synd lå på Hans skuldre, fra Adam og til Hans komme, og Gud straffet ikke Sin Sønn, men Han straffet synden. Se hvor forferdelig det var. Han gjorde soning, Han laget en vei ut til friheten for alle som ville komme, som Gud visste om ved forutvitenhet.

Så er vi døpt ved én Ånd inn i dette Legeme, som er Kristus, og vi er frelst for evig. Merkelig nok så ser det ut som om spesielt Arminianerne (Se “Efeserbrevet, en parallell til Josvas Bok”, side 7), er opptatt med at en må gjøre noe for å gjøre seg fortjent: å gjøre ett eller annet fortjenestefullt Hvordan kan det være to ting på samme tid? Det er enten ved nåde eller ved gjerninger - ett av to.

Det kan ikke være ved to forskjellige ting, men det må være ved det ene. Jeg kan bare ikke se noe annet enn Guds nåde. Selv i mitt liv som ung gutt så jeg intet annet enn nåde. Hele meg er av bare nåde. Jeg har alltid trodd på nåde. Saken er avgjort for meg. De bruker å si: “Jeg skal klø deg på ryggen hvis du klør meg på ryggen”. Det er et dårlig uttrykk. Det er det samme for meg om du klør meg på ryggen eller ikke. Hvis du trenger det skal jeg klø deg på ryggen uansett. Nåde. Nåde virker ved kjærlighet. 'Hvis du trenger det, skal jeg gjøre det.' Nåde - fordi du trengte det.

Jeg trengte å bli frelst. Det fantes ingenting som kunne gi meg frelse. Selv kunne jeg ikke gjøre noen ting, jeg kunne på ingen måte frelse meg selv. Men jeg trengte å bli frelst fordi jeg trodde på en Gud, og Gud sendte Sin Sønn i syndig kjøtts lignelse for å lide i mitt sted, og jeg ble frelst av bare nåde. Ikke en eneste ting kunne jeg eller dere gjøre for å frelse oss selv. Og de som Han forut kjente fra før jorden ble grunnfestet...

-----
Så var det en egenskap i Ham av en Frelser. Men hvordan kunne noen av disse vesener (Engler) gå fortapt hvis det ikke fantes synd, og heller ingen syndig tanke? De k unne ikke synde, og derfor måtte det skapes noe som kunne gå på fortapelsens vei for at Han kunne være en Frelser. Inni Ham var en Helbreder. Tror dere at Han er en Frelser? Tror dere at Han er en Helbreder?

Men hvis det nå ikke fantes noe til å frelse eller til å lege? Så noe måtte bli skapt slik, dog Han skapte det aldri slik (syndig), men Han gav mennesket dets frie vilje. “Hvis du tar av 'dette', skal du leve; hvis du tar av 'dette', skal du dø” (1. Mos. 2, 16 og 17). Og fremdeles kommer hvert menneske til verden på de samme vilkår. Gud visste ved forutvitenhet hvem som ville komme og hvem som ikke ville.

-----
Gud har allerede manifestert Seg selv; Han er Gud. Han har allerede manifestert Seg selv som en Frelser. Menneskene var fortapte og så frelste Han dem. Han har allerede manifestert Seg selv som Helbreder. Det gjør ikke noe fra eller til hva folk enn sier Han ikke er; Han er likevel akkurat det samme. Han er en Helbreder, Han er en Frelser. Han er Gud. Han er Evig, Han hadde ett formål, og Hans formål var i begynnelsen å gjøre skapninger som ville elske Ham og tilbe Ham.

Så gjorde Han skapninger, og skapningene falt. Da skuet Gud ned, og pga. Sin uendelighet kunne Han se gjennom tidsstrømmen og se ethvert menneske som ville bli frelst; Han kjente til ethvert menneske ved forutvitenhet. Han visste ved forutvitenhet hvem som ville bli frelst og hvem som ikke ville bli frelst. Derfor måtte Han bringe tilveie et sonoffer for deres synder for at Han kunne ta hånd om dem som ville. Hvis vi kan, skal vi gå nærmere inn på dette. Bare noen vers lenger nede (Ef. 1), forutbestemte Han oss til det Evige Liv idet Han kjente disse som ville skyve alt til side og som ikke kom til å bry seg om hvor tarvelig det ville se ut for verdens barn, fordi de (visste at de) var barn av Gud.

Så kalte Han dem og sendte Jesus, for at Hans Blod skulle være et sonoffer, et blodoffer, for å gjøre soning, eller unntagelse, eller rensning. Det skulle virke som en vedvarende rensningsprosess, ikke bare for en gang eller ved en vekkelse, men Han lever for alltid, og gjør soning slik at en kristen blir bevart ren dag og natt. Det finnes (en Kilde med) Jesus Kristi Blod som gjør en unntakelse på korset, der oppe hos Gud, som renser oss vedvarende dag og natt fra all synd, og vi er brakt trygt inn i folden. Hvordan? Ved den Hellige Ånd i Herren Jesu legeme, og nå er vi trygge. “Den som hører Mitt Ord og tror Ham som har sendt Meg, han har Evig Liv og kommer ikke til dom, men er gått over fra døden til Livet.” Da finnes det ikke noen fordømmelse lenger. En kristen kommer aldri fram for dommen. Kristus gikk for ham. Min Forsvarer tok min plass. Han ba om frifinnelse for meg fordi jeg handlet i uvitenhet. Han sa til Faderen at jeg var uverdig, og at jeg var uvitende, men at Han elsket meg og inntok min plass, og Han tok meg i forsvar, og i dag er jeg fri! Joda. Han utgjøt Sitt Blod som offer for våre synder.

-----
Så kommer BARNEKÅRET - innsettingen. Det er Gud som gjør dette ærefulle arbeidet. Hvis jeg kan få dette fram til dere, skal vi begynne med en gang med vers 5; jeg vil lese det, (Ef. 1:5):
“idet han i kjærlighet forut bestemte oss til å få barnekår hos seg ved Jesus Kristus efter sin viljes frie råd”
Det er Guds velbehagelighet (Eldre norsk bibeloversettelse av Ef. 1:5), å gjøre Sin vilje. Å adoptere, å innsette. Hva gjør Han nå? Han innsetter Sin Menighet. Først har Han kalt Sin Menighet, slik som: metodister, presbyterianere, lutheranere, baptister. Han kalte dem. Hva gjorde Han så? Han sendte ut den Hellige Ånd og gav dem den Hellige Ånds dåp.

Jeg skulle ønske at dere, pinsebevegelsens folk, kunne få dette ut av tankene deres: 'pinse' er ingen denominasjon. Pinse er en erfaring. Det er den Hellige ånd. Den er ingen organisasjon. Dere kan vel ikke organisere den Hellige Ånd? Han ville aldri ha tålt det. Nå har dere fått en organisasjon som dere kaller slik, men den Hellige Ånd går bare ut og fortsetter videre og lar dere sitte der dere er. Pinse er ingen organisasjon. Pinse er en erfaring.

-----
Innsettelse av sønner. Til å begynne med var barnet en sønn, men vi så at det deretter var hans oppførsel som avgjorde innsettelsen, om han hadde oppført seg korrekt eller ei. Og la meg vise dere at pinse ikke er noen denominasjon. Hvor mange her inne mottok den Hellige Ånd da dere ennå var baptister? Rekk opp en hånd... Se der! Hvor mange metodister mottok den Hellige Ånd? Hvor mange Nasareere mottok den Hellige Ånd? Bare rekk opp en hånd... Presbyterianere som mottok den Hellige Ånd?... Lutheranere? Eller andre som ikke hørte til pinsebevegelsen i det hele tatt, men til en eller annen organisasjon, og som mottok den Hellige Ånd? - La oss få se hånden din... Da er jo pinse ikke noen denominasjon, men det er en erfaring!

Så tok Gud dere inn i Kristi Legeme. Hva gjør Han nå? Etter at du har prøvd deg selv, helliget deg selv ved din gode oppførsel, i lydighet til den Hellige Ånd, uansett hva verden sier.

-----
Dere vil fortsette å bruke 'Fader, Sønn og Hellige Ånd' som navn ved dåp, selv om det ikke finnes et eneste Skriftord for det i Bibelen. Jeg vil ha en erkebiskop eller noen annen til å vise meg i Bibelen hvor noen gang noen ble døpt i 'Faderens, sønnens og den Hellige Ånds navn'. Jeg vil ha en eller annen til å vise meg hvor det noen gang ble døpt noen i et annet navn enn i Jesu navn. Johannes sine disipler var ikke døpt slik (i Jesu navn), de ble døpt til Hans komme, men de visste ikke hvem Han var. Men så snart de ble klar over det, måtte de døpes om igjen i Jesu Kristi navn (Apg. 19, 1-7). Jeg har spurt 'Guds Forsamlinger' (Pinsebevegelsen i USA), de andre forkynnerne, baptistene, presbyterianerne og alle andre - de vil ikke snakket om det! Jeg vil se det i Skriften, men da er jeg en fanatiker, da er jeg gal, gått fra vettet, jeg er en gal mann! Bare fordi jeg prøver å fortelle dere sannheten. Men det er sant, broder - hvis en mann har overgitt seg til Gud, da har han overgitt seg helt og holdent, da er du satt til side; du er et annet vesen.

Mange er kalt, men få er utvalgt. Men mange er kalt. Du kan nok kjenne kallet i hjertet ditt og si: “Ja, jeg tror at Gud elsker meg, jeg tror at Han gjør det”, men broder, du kan ikke være like så fortapt som de andre, for de kommer på den dag og vil si: “Herre, jeg har kastet ut onde ånder i Ditt navn, jeg har forkynt Evangeliet...” Jesus sa: “Gå bort, Jeg kjenner ikke dere, hyklere. Men den som gjør Min Faders vilje” (Matt. 7, 22 og 23). Hvorfor kan ikke folk se det? Nå vet jeg at dette svir, men det er ikke min mening å såre. Jeg mener det ikke slik.

Det ser ut for meg som om vi er ved endetiden og at Gud holder på å gi barnekår: å sette Menigheten i den rette stilling i Kristi Legeme. Men jeg vil bare si dere med en gang at det ikke kommer til å bli alt for mange som blir satt inn. Kanskje sier du: “Men det kommer til å bli en slik stor skare...” Men Han har også brukt 6000 år på det. Bare husk at når Oppstandelsen kommer, da blir vi tatt opp sammen med dem. Det blir bare noen få. Bare skynd deg og finn ut om du virkelig er frelst. Ransak deg selv og se etter hva som er galt fatt. Bare se etter hva som er i veien. Jeg vet at dette er hardt, men det er sannheten, broder. Det er Guds Sannhet. Barnekår.

-----
Barnekår: Innsettelse i den rette stilling. Hvor finnes de? Vi meg hvor de er? Gud kaller Sine barn til side gjennom manifestasjon. De behøver ikke å si ett ord. Du kan se at det har skjedd noe: Han har innsatt Sin sønn, og Han holder på å få ham i rett skikk, og han får akkurat det samme - han har like stor autoritet, hans ord er like gode som en erkeengels. Ja, enda bedre. Når sønnen ble innsatt, ble han plassert på en forhøyning; hans kledning og fargene ble byttet. Faren hadde da en seremoni og sa: “Dette er sønnen min som fra nå av er leder; han er bestyrer nå. Han er satt over hele arven. Alt som er mitt hører ham til.”

Les hele kontoen i... Barnekår (3).


Kristi mysterium.

Engelsk Nyhetsbrev nettsted.

Noahs Arken.

Gud og Vitenskap
Indeks. - Arkeologi.

Rapturen kommer.

 

Viktigste lære av meldingen.

Gode Nyheter.
Jesus døde for dine synder.

Vann dåpen.

 
 

Overnaturlige Skyen.

Ildstøtte.

Levende ord serien.
- Et Paradoks.

Graven er tom.
Han lever.

Endetiden serien.

Gud og Historie
Serien Indeks. Daniel.

Opprinnelige synd.
Var det et eple?

Guds navn.
Hva er Guds navn?

Bibelsk Geologi.

Gud og Vitenskap.
Dinosaurens myte.

Arkeologi.
Sodoma og Gomorra.

  Skriften sier...

Men jeg sier: Så lenge arvingen er barn, er det ingen forskjell mellem ham og en træl, enda han er herre over alt sammen;

men han er under formyndere og husholdere inntil den tid som hans far forut har fastsatt.

Således var også vi, dengang vi var barn, trælbundet under verdens barnelærdom;

Galaterne 4:1-3


Klikk på et bilde for å laste ned full størrelse bilde eller PDF.


Stature of a Perfect
Man
(PDF Engelsk)

Ildstøtte. -Skulder

William Branham
Life Story.

(PDF Engelsk)

How the Angel came
to me.

(PDF Engelsk)

Når du er født
av Guds Ånd, har
du fått Evig Liv,
og da er det like
umulig for deg å
dø som det er
for Gud å dø.



Melding Hub... Velg ditt språk og last ned gratis meldinger fra Bror Branham.