De eindbeslissing.

<< vorige

volgende >>

  Levende Woord Serie.

De eindbeslissing.


William Branham.

Lees het volledige rekening in...
Christus geopenbaard in Zijn Eigen Woord.

Ik ga nu spreken over dit onderwerp: Christus geopenbaard in Zijn Eigen Woord. Wat staat daar in de zaligsprekingen een beeld van Christus, precies zo uitkomend zoals Hij is. Zoals... Daar dacht ik over dit onderwerp.

Nu, Christus en het Woord is hetzelfde. Ziet u?

Men zegt: “Hoe was de Bijbel...?” De mensen zeggen... Niet lang geleden reed ik mee met een man. Hij zei: “Denk eraan: wij hier op deze aarde, mensen zoals wij zijn, wij weten alleen of kunnen alleen maar zeggen dat wij gered zijn door de een of andere Joodse fabel, genaamd de Bijbel.” Ik zei: “Mijnheer, ik weet niet hoe u dat bedoelt, maar ik geloof niet, dat het een Joodse fabel is.” Ik zei... Hij zei: “Wel, als u bidt... Tot wie bidt u? Ik vroeg om dit en dat en bepaalde dingen, maar ik kreeg ze niet.”

Ik zei: “U bidt verkeerd. Wij moeten nooit bidden om Gods gedachten te veranderen; we moeten bidden om ónze gedachten te veranderen. Gods gedachten hebben geen verandering nodig. (Ziet u?) Ze zijn juist.” Ik zei: “Niet waarom u bidt...” Ik ken een Katholieke jongeman, die eens een gebedenboek had en gebeden opzei, opdat zijn moeder zou blijven leven. En zij stierf en hij wierp het gebedenboek in het vuur. Wel, u ziet... Ik hecht niet veel waarde aan het gebedenboek, maar in ieder geval... Zie, u neemt de verkeerde houding aan. U probeert God te vertellen wat Hij moet doen. Het gebed zou moeten zijn: “Here, verander mij om in Uw Woord te passen.” Niet te veranderen, van: “Laat mij Uw gedachten veranderen, maar verandert U mijn gedachten. (Ziet u?) Verandert U mijn gedachten naar Uw wil, en Uw wil is hier in het Boek geschreven. En, Here, laat mij niet gaan totdat mijn gedachten zijn afgesteld op Uw gedachten. En als dan mijn gedachten zijn afgesteld op Uw gedachten, dan zal ik ieder Woord geloven, dat U hebt geschreven. En U zei daarin, dat U ieder ding zou laten meewerken ten goede voor hen, die U liefhebben, en ik heb U lief, Here. Het werkt alles mede ten goede.”

-----
Let op. Wij komen nu terug, want we hebben nog het een en ander om ons aan vast te houden. Iets moet een houvast zijn; met andere woorden: het is een laatste toevlucht. Iedereen moet een uiteindelijk of absoluut houvast hebben. Ik predikte daar eens jaren geleden over, over een absoluut houvast, het laatste woord. Zoals de scheidsrechter bij een balspel, als hij zegt dat het een treffer is, dan is het dat precies. Het doet er niet toe hoe u het zag, de scheidsrechter beslist dat het een treffer is. U zei: “Het was geen treffer. Het ging... Ik zag de...” Het doet er niet toe, als hij zei “Treffer”, dan is het dat en daarmee uit. Hij is degene die de eindbeslissing heeft. Het verkeerslicht is een eindbeslissing. Als het licht zegt: “Ga”, ik... U zegt: “Wel, ik heb haast, ik heb...” Nee, nee, het zegt: “U staat stil, terwijl die andere knaap gaat.” Ziet u het? Het is de eindbeslissing.

Er moet een uiteindelijk houvast zijn bij alles wat u doet. Er moest een eindbeslissing zijn, toen u uw vrouw koos. Er moest een vrouw zijn, die u moest uitzoeken. Er komt een tijd, wanneer u een auto gaat kopen, dat u een eindbeslissing gaat nemen. Zal het een Ford, Chevrolet, Plymouth, een buitenlandse wagen of wat dan ook zijn? U moet een eindbeslissing nemen. Zo is het ook met het Christelijke leven; er moet een uiteindelijk houvast zijn.

-----
Wel, iedere denominatie is een uiteindelijk houvast voor zijn gelovigen. Maar voor mij en voor hen, waarvan ik hoop dat ik ze tot Christus en door Christus leid, is de Bijbel het uiteindelijk houvast. Het doet er niet toe wat... Omdat God zei: “Ieder mens is leugenachtig, maar God is waarachtig.” En ik geloof dat de Bijbel Gods eindbeslissing is. Het doet er niet toe wat iemand anders zegt. Het is Gods eindbeslissing. De Bijbel is geen boek van systemen. Nee meneer! Het is geen boek van systemen, noch een code van goede zeden. De Bijbel is geen boek van systemen, zoveel systemen enzovoort. Nee! Het is geen boek van moraal. Nee, dat is het niet. Ook is het geen boek over geschiedenis en evenmin van theologie, want het is de openbaring van Jezus Christus. Nu, als u dat zou willen lezen, u die papier bij u hebt en aantekeningen maakt, het staat in Openbaring 1:1-3. Is... De Bijbel is de openbaring van Jezus Christus.

-----
Nu, let op deze Bijbel. Sommigen van hen zeiden: “O, wel, het heeft dit gedaan en het heeft dat gedaan. Maar laat mij u iets vertellen, laten we eens even de geschiedenis van de Bijbel nagaan om te bezien hoe Deze is ontstaan. Hij werd geschreven door veertig verschillende schrijvers. Veertig mannen schreven de Bijbel in een tijdsbestek van zestienhonderd jaar en in verschillende tijden, en voorspelden de belangrijkste gebeurtenissen welke ooit in de wereldgeschiedenis voorkwamen, en dikwijls honderden jaren voordat het gebeurde. En er zit niet één fout in al die zesenzestig boeken. O, wonderbaar! Geen auteur dan God Zelf zou zo accuraat kunnen zijn. Niet één woord weerspreekt het andere. Denk eraan, over een periode van zestienhonderd jaar werd de Bijbel geschreven, vanaf Mozes tot de dood van Johannes op het eiland Patmos, zestienhonderd jaar. En Hij werd geschreven door veertig verschillende schrijvers. De één kende zelfs de andere niet, en zij hadden de Bijbel nooit als het Woord. Sommigen van hen hebben zelfs nooit het Woord gezien. Maar toen zij het geschreven hadden en men had begrepen dat ze profeten waren, en men hun profetieën samenvoegde, paste elk van deze in de andere.

-----
Nu, zeg bijvoorbeeld, vanaf... Als we nu eens zesenzestig medische boeken zouden nemen, die handelen over het lichaam, geschreven door veertig verschillende medische scholen, honderdzestig of zestienhonderd jaar uit elkaar. Ik vraag mij af op wat voor soort samenhang we dan uit zouden komen.

Nu, daar zit geen verband in.

Niet één woord in de Bijbel spreekt echter het andere tegen. Niet één profeet heeft ooit de andere tegengesproken. Zij waren ieder volmaakt en als er iemand kwam en profeteerde, stond die ware profeet op en riep hem tot de orde. Dan werd het gemanifesteerd. Ziet u? Ziet u het? Dus de Bijbel is het Woord van God voor alle ware gelovigen.

-----
En zij zullen op zekere dag gaan ontdekken dat er ook geen afstand bestaat van honderdvijftig miljoen lichtjaren; zij gaan precies rond in een cirkel. Dat is het precies. U zult één dezer dagen ontdekken, dat wanneer u naar de hemel gaat, u niet ergens anders heenvliegt, maar dat u nog altijd hier bent, alleen in een andere dimensie, sneller dan deze. In deze kamer zijn kleuren. Iedere kleur van uw overhemd, jurk of wat u ook hebt, is eeuwig, vastliggend op grammofoonplaten, die steeds rond de wereld gaan, Iedere keer dat u met uw ogen knippert, wordt opgenomen. Let op, de televisie zal dat bewijzen.

-----
Nu let op. Er is geen enkele vergissing in de Schriften. Jezus, het Woord van God, kent de gedachte die in het hart is. Het Woord van God is sterker, scherper. Hebreeën 4:12: “Het Woord van God is scherper, krachtiger dan een tweesnijdend zwaard en het dringt door, zo diep, dat het schift overleggingen en gedachten van het hart.” Ziet u? Het gaat diep in het gemoed en trekt uit en onderscheidt. Wat is onderscheiden? “Bekend maken, openbaar maken.” En dat doet het Woord van God. Vandaag zeggen wij: “De Katholieke kerk is het Woord van God, de Baptisten, de Methodisten, de Pinkstermensen, de tabernakel.” Dat is verkeerd. Het Woord is de openbaring, God geopenbaard door het Woord!

-----
Het Woord van God is zo volmaakt, zelfs het Oude en het Nieuwe Testament zijn twee helften en toch één geheel. Dat is juist. Het Oude Testament is de helft ervan en het Nieuwe Testament is de helft ervan. Voeg ze tezamen en u hebt de gehele openbaring van Jezus Christus. Daar spreekt de profeet en hier is Hij de Persoon. Ziet u het? Twee helften en een geheel. We willen niet teveel tijd nemen.

Denk eraan, dat het Oude Testament niet volledig is zonder het Nieuwe. En het Nieuwe zou niet volledig kunnen zijn zonder het Oude Testament. Dat is de reden waarom ik zei: “Twee helften - één geheel.” Zo zei de profeet: “Hij zal hier zijn; Hij zal hier zijn; Hij zal hier zijn! Zij zullen dit met Hem doen; zij zullen dit met Hem doen!” En hier is Hij. “Hij was hier; Hij was hier. Hij... Zij deden dit met Hem en zij deden dit met Hem.” Ik predikte daar juist een paar avonden geleden over.

Nu, om de Schrift te bestuderen - zoals Paulus Timotheüs vertelde: “Bestudeer het”, het Woord van God, dat de Waarheid is, recht snijdend - er zijn drie vereisten in de Schrift. Bij het gebruiken van Gods Woord zijn er drie dingen die men niet moet doen. Nu, laten we daarvan de volgende tien minuten eens een studie van maken. Drie dingen, die u niet moet doen. En in het hele land, waar u ook bent, verzeker u ervan om deze in uw verstand te laten zinken als u geen pen bij u hebt. U moet deze dingen niet doen. Wij vertellen u steeds maar hoe u het moet doen; nu ga ik u vertellen wat u níet moet doen. U moet het Woord niet verkeerd uitleggen. U zegt: “Wel, ik geloof dat het dit betekent.” Het betekent precies wat het zegt. Het heeft geen uitlegger nodig. En u moet het Woord niet verkeerd plaatsen. En u moet het Woord niet uit zijn verband rukken. Als wij één van deze dingen zouden doen, zou het de hele Bijbel in verwarring en chaos werpen.

Merk op. Door Jezus in de gedaante van God in een mens verkeerd uit te leggen, zou u Hem tot één God uit drie maken. Door Jezus Christus als zijnde het Woord, verkeerd uit te leggen, zou u Hem tot één God uit drie maken. Of u zou Hem maken tot de tweede persoon in een godheid. Door dat te doen zou u de hele Schrift in de war brengen. U zou nergens blijven. Dus moet het niet verkeerd worden uitgelegd. Als u zegt dat een bepaald ding waar u een uitleg van geeft, betrekking heeft op een andere tijd of het wordt toegepast op een andere tijd, dan geeft u er ook een onjuiste uitlegging aan.

-----
Deze drie vereisten moeten er zijn. U moet het Woord niet verkeerd uitleggen of hanteren, verkeerd uitleggen of uit zijn verband rukken. Het moet precies zo bewaard worden als God zei dat het was. Voor de wereld is het een geheimenisvol Boek. De mensen geloven dat het een geheimzinnig Boek is. Ik sprak eens met een zeer beroemd man hier in de stad, die een grote christelijke reputatie geniet en hij zei: “Ik heb op een avond geprobeerd het boek Openbaring te lezen.” Hij zei: “Johannes moet van een hap hete peper een nachtmerrie gehad hebben.” Ziet u, een Boek van geheimzinnigheid.

Terwijl het voor de ware gelovige de openbaring van God is, die wordt geopenbaard in het tijdperk waarin wij leven. Hij zei: “Mijn Woorden zijn Geest en leven.” Jezus zei dat. En opnieuw: “Het Woord is het zaad, dat een zaaier zaaide.” Wij weten dat dat waar is. Het is God in Woord-gedaante en het kan alleen maar door Hemzelf worden uitgelegd. Het menselijk verstand is niet in staat het verstand van God uit te leggen. Hoe kan het kleine, eindige verstand, het oneindige Verstand verklaren, terwijl wij niet eens het verstand van een ander kunnen verklaren? En u zult opmerken dat Hij de Enige is die het kan uitleggen en Hij verklaart het aan wie Hij wil. Er staat niet: “Sterfelijke schepselen van ouds, als zij voortijds op velerlei wijze over de aarde schreden.” Gód openbaarde Zich eertijds op velerlei wijze aan Zijn profeten. Ziet u?

Lees het volledige rekening in...
Christus geopenbaard in Zijn Eigen Woord.


  De Schrift zegt...

God, voortijds veelmaal en op velerlei wijze, tot de vaderen gesproken hebbende door de profeten,

heeft in deze laatste dagen tot ons gesproken door den Zoon; Welken Hij gesteld heeft tot een Erfgenaam van alles, door Welken Hij ook de wereld gemaakt heeft;

Hebreeën 1:1-2


Door Jezus in de
gedaante van God
in een mens verkeerd
uit te leggen, zou
u Hem tot één
God uit drie maken.


Mysterie van Christus.

Engels Nieuwsbrief Website

Het boek Openbaring.

 

God en Wetenschap.
+ Archeologie.

Goed Nieuws.
Jezus voor je zonden gestorven.

Waterdoop.
Dit is de weg,
wandelt in denzelven;

De Opname Komt.

 

Bekende Leringen van de Boodschap.

Bovennatuurlijke Wolk

De Vuurkolom.

De Shekinah Heerlijkheid van God.

Het graf is leeg
Hij is opgestaan​​.

De voorlopers.

God is Licht.

De Godheid Verklaard.

 

Handelingen van de Profeet.

Zeven Gemeente-tijdperken

De Zeven Zegels.

God en Geschiedenis.
Serie Index - Daniel.

Christelijk lopen serie.

De naam van God.

Levende Woord Serie.

Eindtijd serie.

De Kerst-serie.

Bijbelse Geologie.

 

Ark van Noach.

 

Engel Verschijnt.

Stem van het Teken.

De Originele zonde.
Was het een appel?

Mythologie.

God en Wetenschap.
- Evolutie.
Huwelijk en Echtscheiding.

De Vrouw Izebel.

Onze tijd Laodicéa.

Christus Buitten de Gemeente.

De Leer der Nikolaïeten.

Dood. Wat dan?

Mysterie Babylon.

God en Wetenschap.
Microbiologie.

God en Wetenschap.
Kosmologie.

God en Wetenschap.
De Dinosaurus mythe.

Rechtvaardiging van de Profeet.

Aardbeving Oordeel.

Armageddon.

Goddelijke Genezing.

Ons jonge zonnestelsel.

Archeologie.
Sodom en Gomorra.

Onze berichtenlijst.

Klik op een afbeelding om PDF's of een full size afbeelding te downloaden.


Handelingen van
de Profeet.

(PDFs)

Hoofdstuk 14
- Sabino Canyon

(PDF)

Mijn Levensgeschiedenis
(W.Branham)
(PDF)
 

Hoe De Engel Tot Mij
Kwam
(PDF)


Bericht Hub...Kies uw taal en download gratis boodschappen van Broeder Branham.