God Die Rijk Is In Genade.

<< vorige

volgende >>

  Christelijk lopen serie.

God Die Rijk Is In Genade.


William Branham.

Lees het volledige rekening in...
God Die Rijk Is In Genade.

Nu, als… Velen van u willen graag de Schriftgedeelten die een voorganger leest, opschrijven. Dan zou ik graag willen dat u vanavond, als u wilt, met mij opslaat de Efeziërs. En verleden zondag sprak ik over de Efeziërs, hoe dat het Boek van Jozua de Efeziërs van het Oude Testament was en hoe het een Boek van verlossing was. En verlossing heeft twee verschillende kanten: “komen uit” en “binnengaan in”. Eerst moet u eruit komen. Sommige mensen willen de wereld met zich meebrengen; maar u moet uit de wereld komen om in Christus binnen te gaan. U moet komen úit ongeloof om ìn geloof binnen te gaan. Er kan geen ding in uw weg staan. Om werkelijk echt geloof te hebben moet u absoluut alles wat in tegenstelling is met het Woord van God achterwege laten om in geloof binnen te gaan. En dat was het Boek der Efeziërs van het Oude Testament, Jozua. Alwaar Mozes die de wet vertegenwoordigde geen één kon redden; maar genade kon het wel en hier is Jozua, hetzelfde woord als Jezus, “Jehova-redder.” En dan merken we nu dat wij aan een andere 'Efeziërs' gekomen zijn, nog een Efeze nu. Waar dat, in onze intellectuele organisaties enzovoort, en al onze opleidingsprogramma's, gekomen is tot hun Jordaan, moeten wij dan wel weer een 'Efeziërs' hebben. We moeten een exodus hebben om er “uit te gaan” en “binnen te gaan”, voor de opname.

We gaan nu vanavond lezen uit het 2e hoofdstuk van de Efezirs. Ik zei dat alleen zodat u de plaats kon opzoeken, of het hoofdstuk kon opzoeken.

Ook u heeft Hij mede levend gemaakt, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en zonden: Waarin gij vroeger gewandeld hebt overeenkomstig de loop dezer wereld, overeenkomstig de overste van de macht der lucht, van de geest, die thans werkzaam is in de kinderen der ongehoorzaamheid, Trouwens, ook wij allen hebben vroeger daarin verkeerd in de begeerten van ons vlees, handelende naar de wil van het vlees en van de gedachten, en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen. Maar God echter, die rijk is in barmhartigheid, heeft, door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons heeft liefgehad, ons, hoewel wij dood waren door de overtredingen, mede levend gemaakt met Christus - door genade zijt gij behouden.   [Efezirs 2:1-5]
Ik wil daarvan een deel van het vers nemen: “maar God”, De God Die Rijk Is In Genade.

Ik wil dat u hier van de profeet, apostel liever, Paulus, opmerkt, hoe hij hiervan melding maakte: “U, die dood waart, heeft Hij mede levend gemaakt. U heeft Hij mede levend gemaakt, die eertijds dood waart, dood in zonde en overtredingen; wandelende naar de dingen van de wereld, de wil van het vlees, en handelende naar de wil van de gedachten. Heeft..” Wat veroorzaakte deze verandering, ziet u? En wat veroorzaakte het, “van eens dood te zijn”, om levend te worden? Quicken (bezielen) betekent: “levend gemaakt”. Er was een verandering van dood naar leven. Er bestaat geen ander, er bestaat niets geweldigers wat iemand zou kunnen overkomen, dan hem te veranderen van dood in leven. Als een man stervende was, lichamelijk, en lichamelijk genezen kon worden, dan zou dat iets geweldig zijn, maar lang zo geweldig niet als wanneer hij geestelijk dood was en God hem heeft opgewekt tot leven.

“U eens, eertijds, dood.” U was dood. Zelfs velen hier vanavond kunnen terugkijken en weten dat ú eens dood was. Maar waarom bent u vanavond niet dood, zoals toen? U verdient zo te zijn, omdat u een zondaar was, “maar God, Die rijk is in genade.” Dat is de zaak: “God, Die rijk was.” Al deze dingen die wij waren: “maar God”! Dat bracht daar direct de verandering, “God die rijk is in genade”! O, ik ben er zo blij om, dat Hij rijk is in genade. Als Hij enkel rijk in geld was, als Hij enkel rijk in het materiële was, wat Hij ìs, maar het grootste is toch om rijk in genade te zijn. O, wat is dat een geweldig word. Hoe wij eens dood waren.

En we spraken er onlangs op een avond over hoe het zaad moet sterven. En alles wat om die levenskiem zit moest niet alleen sterven, maar rotten. Als dat niet rot, kan het niet leven. En rotten betekent: “volkomen ermee weggedaan; het is afgelopen.” En tenzij we tot de plaats komen waar onze eigen ideeën en onze eigen gedachten volkomen verdwenen zijn en van ons zijn weggerot, kan vervolgens de levenskiem beginnen te leven. Nu konden we, ik kon wel eens een kleine leerstelling hier tussendoor brengen. Maar ik... als u het niet gelooft, ook goed. Dat is in orde. Ik geloof het wel. Ik geloof dat een man, wanneer hij in deze wereld geboren wordt, dat wanneer u een kleine baby bent, geboren in de wereld, u hier niet zou kunnen zijn zonder de voorkennis van God, omdat Hij oneindig is en Hij alle dingen weet. En wanneer die kleine baby ter wereld gekomen is, is er iets in die baby. Als hij ooit leven zal gaan hebben zit daar iets van binnen, in dit kind dan, waar hij vroeger of later naartoe gaat. Dat zaadje ligt in hem. Als u nu wilt nemen... De Schrift verklaart dat duidelijk.

Als u nu vanavond eeuwig leven gekregen hebt, als wij eeuwig leven hebben, dan waren wij er altijd, omdat er slechts één vorm van eeuwig leven bestaat. Wij waren er altijd. En de reden dat we er waren was, omdat wij een deel van God zijn. En God is de Enige Die eeuwig is. En zoals Melchizédek tienden van Abraham ontving en het werd toegerekend aan zijn achterkleinzoon, Levi, die nog in de lendenen van Abraham zat; betaalde tienden, want hij was nog in de lendenen van Abraham toen hij Melchizédek ontmoette. In die andere plaats wil ik op een ochtend daarover spreken: Wie Is Deze Melchizédek? Nu, merk dat op. Ver daarvoor. God wist dat deze jongen er aan kwam. Hij wist alle dingen. Nu zijn wij een deel van God. U bent het altijd geweest. U herinnert het zich niet, omdat u slechts een eigenschap (attribuut) was in God. U was slechts in Zijn gedachten. Uw eigen naam, als deze ooit in het Boek des levens stond, was hij daar geplaatst vóór de grondlegging der wereld. Hij wist wie u was.

Ik zeg dit alleen, niet om leerstellingen te verwarren, maar om het recht te zetten, opdat we weg mogen komen van deze angst en schrik. U weet niet wie u bent. U zult het niet gaan zijn, maar u bent nú de zonen van God. Zie, u bent altijd de zonen van God geweest, ziet u? Want toen God u in het begin in Zijn gedachten had, moest u, een deel van u, uw leven dat in u is, van tevoren bij God zijn. Welnu, toen Hij, vóór u hier op aarde zelfs in bestaan kwam, vóór er iets was, behalve God, was u een van Zijn attributen (eigenschappen). Hij wist wat uw naam zou zijn. Hij wist de haarkleur die u zou hebben. Hij wist alles over u. Het enige wat er gebeurde toen u, terwijl u een zondaar was...

Velen van u kunnen met mij meevoelen in deze gedachte. Toen u een kleine jongen of meisje was liep u daar rond en er waren bepaalde dingen die, terwijl het andere kinderen niet zou hinderen, leek het wel of er iets in u was dat het uitschreeuwde. Daar was God ergens, toch was u een zondaar. Herinnert u zich dat? (Samenkomst zegt: “Amen” - Uitg). Jazeker. Wat was dat nu? Dat was toen die kleine vorm van leven in u. En toen hoorde u na een poosje het Evangelie. Misschien bent u naar de kerk gegaan, pikte u dìt en dàt op en ging van denominatie naar denominatie. Maar op een dag, daar u een deel van God bent, moest u een deel van het Woord zijn. En toen u het Woord hoorde, u weet waar u vandaan komt, wist u wat de Waarheid was. U was er altijd al, het zaad was er altijd al in u. Het Woord zag het Woord dat in u lag, dat er voor de grondlegging der wereld was, u zag het Woord en u kwam er naartoe.

Zoals mijn adelaar verhaal, hoe dat het arendje onder een hen werd uitgebroed. En de kleine makker wandelde met de kuikens, de hen klokte en hij verstond haar geklok niet. En de kleine kuikens, hun dieet dat zij op het boerenerf hadden, hij begreep dat niet, hoe ze dat deden. Maar er was iets in hem dat anders leek te zijn dan dat kuiken was, omdat hij in het begin een arend was. Ja. Op een dag kwam zijn moeder hem opsporen en toen hij die arendkreet hoorde, was het anders dan het geklok van de hen. En zo gaat het met iedere wedergeboren gelovige. U kunt alle theologie horen die u maar wilt en al de tegenstrijdigheid die door de mens veroorzaakt is, maar wanneer daar dat Woord opflitst, dan neemt iets er een houvast op en u gaat er naartoe. “U die eens dood waart in zonde; dat leven heeft Hij levend gemaakt.” Er moet daar allereerst een leven zijn om tot leven gebracht te worden. God wist door Zijn voorkennis alle dingen. En wij waren voorbestemd om zonen en dochters van God te zijn. Gij die eens dood waart in zonde en overtredingen, waarin wij allen vroeger verkeerd hebben, heeft Hij echter levend gemaakt.“

Kijk eens naar Paulus, toen Paulus een geweldige theoloog was. Maar toen hij tegenover dit Woord, Jezus, kwam te staan, maakte het levend. Hij kwam onmiddellijk tot leven, omdat hij daartoe verordineerd was. Hij was een deel van het Woord; en toen het Woord het Woord zag, was het zijn natuur. Al het geklok van de kippen, in de orthodoxe kerken, had op hem geen enkel effect, hij had het Woord gezien. Het was een deel van hem. Hij was een arend. Hij was geen kip; hij bevond zich alleen bij hen op het boerenerf. Maar hij was van aanvang een arend.

U kunt op straat wel eens tegen de mensen praten, met hen over de Here spreken, ze lachen je recht in het gezicht uit. Wel, we worden verondersteld het in ieder geval te doen. Maar luister, “Er is geen mens die tot Mij komen kan tenzij Mijn Vader hem eerst trekt.” God moet trekken. Er moet een leven zijn. “En al wat Hij Mij gegeven heeft, zal tot Mij komen.” Hij maakte een voorziening voor degenen die gered willen worden. Hij maakte een voorziening voor degenen die genezen willen worden. En dan omdat Hij dit deed, maakt het Hem rijk in genade, zoals Hij altijd rijk in genade is geweest. Het moet zijn, als u dit weigert, dat er niets overblijft dan het Oordeel, omdat zonde geoordeeld moet worden. Farao, toen hij de zee introk als een nabootser, daar hij zag dat hij erin kon gaan zoals Mozes deed. Mozes met zijn leger en Farao met de zijnen, beiden zouden in de zee zijn omgekomen, leek het. Maar God, rijk in genade, maakte voor de Hebreeuwse kinderen een weg van ontsnapping (waarom?) omdat zij volgden in de lijn van plicht, zij volgden in het Woord. De enige manier nu om genade te verkrijgen is te volgen in de instructies die God ons heeft gegeven. De enige manier dat Hij ons genade tonen kan is wanneer wij opvolgen wat Hij zegt om te doen.

Zoals het kleine debat niet lang geleden, met een voorganger die zei dat ik een apostolische leerstelling in deze dag aan het prediken was. Ik geloof dat ik er een of twee avonden geleden, of zoiets, over sprak, hoe hij zei: “U probeert in dit tijdperk een apostolische leerstelling binnen te brengen.” Hij zei: “Het apostolische tijdperk hield op met de apostelen.” En ik zei hem: “Wel, gelooft u het Woord?” Hij zei: “Ja.” Ik zei: “Openbaring 22:18 zegt dat, 'Wie hier één woord uit zal nemen of er één woord aan toe zal voegen', niet alleen maar twee woorden; één woord, er één woord uitnemen.” Hij zei: “Ik geloof dat.” Ik zei: “Dan kan ik u vertellen waar het apostolische tijdperk werd gegeven, waar de apostolische zegeningen aan de gemeente werden gegeven; vertelt u mij nu waar God, door het Woord, het uit de kerk genomen heeft. U kunt het niet; het staat daar niet.” Ik zei: “Vergeet nu niet dat Petrus op de Pinksterdag, dat hij degene was die het apostolische tijdperk introduceerde. En hij vertelde ze allemaal zich te: 'Bekeren en gedoopt te worden in de Naam van Jezus Christus voor de vergeving van zonden en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen. Want de belofte is aan u en aan uw kinderen en aan degenen die daar verre zijn, zovelen als de Here, onze God, ertoe roepen zal'.”

Wanneer u nu naar het geklok van een of andere denominatie-hen wilt luisteren en daarginds in de dingen van de wereld wilt leven, dan laat dat zien dat er iets verkeerd is. Want, dat is het Woord: “Hij die wil mag komen.” En als u een wil gekregen hebt, zou u moeten komen. Maar als u geen wil hebt, dan verkeert u in een slechte toestand. Maar als u een wil hebt om te komen, kom en volg Gods formule! En Hij schiet nooit tekort in het uitvoeren van wat Hij beloofd heeft. Eens was ik jong en nu ben ik oud, nooit heb ik Hem in Zijn Woord zien falen. Want Hij kan alles, behalve falen. Hij kan niet falen. God kan dat niet. Het is onmogelijk voor God om te falen en God te blijven.

Lees het volledige rekening in...
God Die Rijk Is In Genade.



Bericht Hub...Kies uw taal en download gratis boodschappen van Broeder Branham.


Mysterie van Christus.

Engels Nieuwsbrief Website

Het boek Openbaring.

 

God en Wetenschap.
+ Archeologie.

Goed Nieuws.
Jezus voor je zonden gestorven.

Waterdoop.
Dit is de weg,
wandelt in denzelven;

De Opname Komt.

 

Bekende Leringen van de Boodschap.

Bovennatuurlijke Wolk

De Vuurkolom.

De Shekinah Heerlijkheid van God.

Het graf is leeg
Hij is opgestaan​​.

De voorlopers.

God is Licht.

De Godheid Verklaard.

 

Handelingen van de Profeet.

Zeven Gemeente-tijdperken

De Zeven Zegels.

God en Geschiedenis.
Serie Index - Daniel.

Christelijk lopen serie.

De naam van God.

Levende Woord Serie.

Eindtijd serie.

De Kerst-serie.

Bijbelse Geologie.

 

Ark van Noach.

 

Engel Verschijnt.

Stem van het Teken.

De Originele zonde.
Was het een appel?

Mythologie.

God en Wetenschap.
- Evolutie.
Huwelijk en Echtscheiding.

De Vrouw Izebel.

Onze tijd Laodicéa.

Christus Buitten de Gemeente.

De Leer der Nikolaïeten.

Dood. Wat dan?

Mysterie Babylon.

God en Wetenschap.
Microbiologie.

God en Wetenschap.
Kosmologie.

God en Wetenschap.
De Dinosaurus mythe.

Rechtvaardiging van de Profeet.

Aardbeving Oordeel.

Armageddon.

Goddelijke Genezing.

Ons jonge zonnestelsel.

Archeologie.
Sodom en Gomorra.

Onze berichtenlijst.

  De Schrift zegt...

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.

Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.

Johannes 3:16-18


Klik op een afbeelding om PDF's of een full size afbeelding te downloaden.


Handelingen van de Profeet.

(PDFs)

Hoofdstuk 13
- God is Licht.

(PDF)

Een berghelling en
rozenstruik in de
sneeuw in China.

De Gestalte van een
Volmaakt Mens
(PDF)

Mijn Levensgeschiedenis (W.Branham)
(PDF)

Pearry Green personal
testimony.

(PDF Engels)