Wat is de Heilige Geest?

<< vorige

volgende >>

  Aangenomen serie.

Het is uw Zegel.


William Branham.

Lees het volledige rekening in...
Wat is de Heilige Geest?

Nu heb ik deze tabernakel gevraagd.... We zijn hier niet binnengekomen alleen voor een langdurige samenkomst. Ik wil mij hierin begeven en wil van u en heb u gevraagd elke brug die achter u ligt te verbranden en elke zonde in orde te maken, zodat we hierop ingaan met alles wat in ons hart en leven is. Wij moeten hier komen voor het heil van de ziel om onze zielen gereed te maken voor de komst van de Here, en voor geen enkel ander doel. En zoals ik verteld en gezegd heb, dat ik soms misschien iets zou kunnen leren of zeggen dat een beetje tegengesteld mocht zijn aan de wijze waarop iemand anders het gelooft. Ik ben niet gekomen voor twistpunten. (Ziet u?) Ik kom... We zijn hier om ons klaar te maken voor de komst van de Here.

-----
Op dit Schriftgedeelte, willen we het onderwerp (naar ik geloof het buitengewone onderwerp van vandaag) “Wat is de Heilige Geest?” benaderen. Wat is het? De reden nu dat ik dit onderwerp in deze volgorde genomen heb is, dat u niet kunt komen en de Heilige Geest ontvangen tenzij u weet wat het is. En u kunt het niet ontvangen (als u weet wat het is), tenzij u gelooft dat het u wordt gegeven en het voor u bestemd is. En dan kunt u niet weten of u het wel of niet hebt gekregen, tenzij u weet welke resultaten het geeft. Dus als u weet wat het is, en voor wie het is en welke werking het geeft wanneer het komt, dan zult u weten wat u ontvangen hebt wanneer u het krijgt. Ziet u? Dat zou het vastmaken.

Nu is er een enorm verschil tussen een Christen en een Christen die vervuld is met de Heilige Geest. En nu gaan wij dit uit de Schrift halen om het precies in de Schrift te plaatsen. In de eerste plaats is daar een Christen die belijdt een Christen te zijn. Maar als deze Christen nog niet met de Heilige Geest gevuld is, is hij slechts in een proces om een Christen te worden. Ziet u? Hij heeft verklaard het te geloven; hij werkt er naartoe, maar God heeft hem nog niet deze Geest van de Heilige Geest gegeven. Hij heeft dat doel met God nog niet bereikt, dat God het erkend heeft.

-----
De besnijdenis is een beeld van de Heilige Geest. En God gaf Abraham het besnijdenis-teken nadat hij God op Zijn belofte genomen had en uitgetrokken was naar een vreemd land. Zie? Het was een teken. En al zijn kinderen en zijn zaad na hem moesten dit teken in hun vlees hebben, omdat het een onderscheid was. Dit besnijdenisteken was om zich af te scheiden van alle andere volken. En dit is wat God vandaag gebruikt. Het is het besnijdenis-teken van het hart, de Heilige Geest, die Gods gemeente tot een gemeente maakt, die wordt afgezonderd van alle dogma's, geloven en denominaties. Zij verkeren in allerlei denominaties, maar toch zijn zij een afgezonderd volk.

-----
U bent zo anders wanneer de Heilige Geest op u komt, dat de geest van deze wereld niet meer van u houdt en zij zijn tegen u, en zij willen totaal niets meer met u te maken hebben. U bent uit een andere wereld geboren; u bent net zozeer een vreemdeling als, tien keer meer vreemdeling dan u zou zijn, als u naar de verst afgelegen gebieden in de oerwouden van Afrika zou gaan. U bent veranderd wanneer de Heilige Geest komt. En het is een Teken. Het is een merkteken onder de mensen. Nu zegt u dan: “Broeder Branham, dat teken van besnijdenis werd aan Abraham gegeven (dat is waar) en aan zijn zaad.” Ja.

-----
Nu zegt Efeze 4:30 dit:
“En bedroeft de Heilige Geest van God niet, door welke gij verzegeld zijt tot de dag der verlossing.”
Ik zal wat dit betreft nu wel een beetje hard moeten gaan worden. Het uiteen zetten... U wettische broeders, houdt u eventjes rustig. Hebt u opgemerkt hoelang dat zegel duurt? Niet tot de volgende opwekking, of tot er de volgende keer iets verkeerd gaat. Tot de dag van uw verlossing! Zolang bent u verzegeld. Tot de dag van uw verlossing. Wanneer u verlost wordt om daarboven te zijn bij God, zolang verzegelt de Heilige Geest u. Niet van opwekking tot opwekking, maar van eeuwigheid tot eeuwigheid bent u verzegeld met de Heilige Geest. Dit is wat de Heilige Geest is: het is een zegel van God, dat u genade in Zijn ogen hebt gevonden en Hij heeft u lief en Hij gelooft u en Hij heeft Zijn zegel op u gezet. Wat is een zegel? Weet iemand het? Een zegel duidt aan of betekent “een volbracht werk”. Amen! God heeft u gered, u geheiligd, u gereinigd, u verwierf Zijn gunst en Hij verzegelde u! Hij is klaar! U bent zijn voortbrengsel tot de dag van uw verlossing. Een verzegelde is een volbracht iets. Wat is de Heilige Geest? Het is een teken. We zullen hier wat later op doorgaan in een andere boodschap: het teken waar Paulus over sprak; tongen was een teken voor ongelovigen.

Merk op, maar wat dit betreft, de Heilige Geest is een teken, bedoel ik, en de Heilige Geest is een zegel. Het is een teken dat God aan Zijn verkozen kinderen heeft gegeven. Het te verwerpen betekent afgesneden te worden van het volk en het te ontvangen betekent afgedaan hebben met de wereld en alle dingen van de wereld, en een produkt te zijn waarop God een zegel van goedkeuring heeft geplaatst.

Ik heb hier vroeger met Harry Waterberry bij de spoorweg gewerkt. En dan moesten wij een spoorwagon laden. Mijn broeder “Doc” die daar staat helpt bij het laden van wagons. Wanneer een wagon geladen is, gaat men (de inspecteur) de wagon door en als hij iets vindt dat los zit, waardoor het zou kunnen vallen en breken of dat iets zou kunnen beschadigen, verzegelt hij die wagon niet totdat die zo terdege geladen is, het zo samengepakt is, en geheel in orde, dat het schudden van het rijden het produkt dat er in zit niet zal deren.

Dat is er aan de hand. Wij worden dikwijls niet verzegeld omdat we te slordig met zaken zijn. Wanneer de Inspecteur langskomt om ons leven te inspecteren, om te zien of u niet wat oppervlakkig met zaken bent, een beetje uw gebedsleven verwaarloost, een beetje los in uw temperament, een beetje los met die tong om over anderen te praten; Hij zal die wagon nooit verzegelen! Wat vuile gewoontes, enkele gemene dingen, een vulgaire gedachte, Hij kan de wagon niet verzegelen. Maar wanneer Hij alles op zijn plaats bevonden heeft (de inspecteur) dan verzegelt Hij het. Laat niemand het wagen dat zegel te verbreken voordat die wagen zijn bestemming, waartoe het verzegeld is, heeft bereikt. Daar is het nu! “Raak Mijn gezalfden niet aan; doe Mijn profeten geen kwaad. Want Ik zeg u, het ware beter voor u geweest dat een molensteen aan uw hals was gehangen en u in de diepte van de zee was verdronken dan ook maar te proberen de geringste van deze die verzegeld zijn te ergeren of te schokken.” Ziet u wat het betekent?

Dat is de Heilige Geest. Het is uw Verzekering; het is uw Bescherming; het is uw Getuige; het is uw Zegel; het is uw Teken, dat u voor de hemel bestemd bent. Het geeft niet wat de duivel zegt, ik ben bestemd voor de hemel. Waarom? Hij heeft me verzegeld; Hij heeft het mij gegeven. Hij verzegelde mij in Zijn koninkrijk en ik ben bestemd voor de heerlijkheid! Laat de stormen woeden; laat Satan maar doen wat hij wil; God heeft mij immers verzegeld tot de dag van mijn verlossing. Amen! Dat is de Heilige Geest. O, u zou ernaar moeten verlangen, ik zou zonder niet verder kunnen gaan. Zoveel zou er gezegd kunnen worden, maar ik ben er zeker van dat u weet waarover ik spreek.

Laat ons nu ook even Johannes 14 opslaan. Ik houd van het Woord. Het is de Waarheid. De Geest van God, de Heilige Geest... Wat is de Heilige Geest? Het is de Geest van Christus in u. Nu, voor wij lezen zou ik hier graag enkele verklarende woorden willen zeggen. Wat is de Heilige Geest? Het is een Zegel. Wat is de Heilige Geest? Het is een Verbond. Wat is de Heilige Geest? Het is een Teken. Wat is dan de Heilige Geest bovendien? Het is de Geest van Jezus Christus in u. Ziet u? “Nog een poosje”, zei Jezus, “en de wereld ziet Mij niet meer, maar gij zult Mij zien; want Ik zal met u zijn, zelfs in u tot het einde der wereld.”

De Geest van God in Zijn gemeente, waarvoor? Waarvoor deed Hij dat? Dit is iets over het onderwerp van morgenavond, maar waar deed Hij het voor? Waarom deed Hij... Wat deed de Heilige Geest... Waar kwam Hij voor? Waarvoor kwam Hij in u. Waarvoor kwam Hij in mij? Het was om Gods werk te vervolgen.

“Ik doe altijd hetgeen Mijn Vader behaagt. Ik kom niet om Mijn eigen wil te doen, maar die van Mijn Vader die Mij gezonden heeft; en de Vader die Mij gezonden heeft is met Mij. En gelijk Mijn Vader Mij gezonden heeft, zo zend Ik u.” O my! De Vader die Hem zond ging in Hem. De Vader die Jezus gezonden heeft kwam in Hem, werkte door Hem heen. De Jezus die u zendt gaat met u en is in u. En als de Geest die in Jezus Christus leefde Hem liet doen en handelen zoals Hij deed, zult u een algemeen begrip krijgen van wat het zal doen wanneer het in u is, omdat dit Leven niet kan veranderen. Het zal van lichaam naar lichaam gaan, doch het kan Zijn natuur niet veranderen, want Het is God.

-----
We gaan nu vragen... Aan ons is beloofd in de laatste dagen... Deze Voorspraak, Zegel, Belofte, alles wat wij vanavond over Hem gesproken hebben, met tienduizend keer meer, werd een belofte voor ons in de laatste dagen. Zij hadden het niet in die dag; zij hadden slechts een zegel in hun vlees als een bewijs en een teken, om te geloven dat het zou komen. En zij wandelden bij de schaduw van de wet, die hen besneed naar het vlees.

Vandaag wandelen we niet in de schaduw van de wet; wij wandelen in de kracht van de opstanding. Wij wandelen door de kracht van de Geest, wat ons ware Zegel is, onze ware Advocaat, onze ware Trooster, ons ware Teken, dat wij van boven geboren zijn; een bijzonder, eigenaardig volk, dat vreemd handelt, God op Zijn Woord nemend, en al het andere verkeerd noemend. Gods Woord is goed. Dat is... O my! Zó is de Heilige Geest.

-----
En nu gaan we ontdekken, nadat zij vervuld werden, dat zij verzegeld waren. Tot hoelang? Hoevelen hier hebben de Heilige Geest, laat ons uw hand zien. Er zijn er meer met de Heilige Geest dan zonder. Wij wensen dat u één van ons bent, broeder, zuster. Wanneer u begrijpt wat het is, het is de Geest van God die in u woont om de werken van God te doen. Wanneer God ooit iets van Zijn Geest in één van Zijn dienstknechten, één van Zijn profeten, één van Zijn leraren, één van Zijn apostelen zond, werden zij altijd door de wereld verworpen. Zij werden in elke eeuw die er was voor gek beschouwd. Zelfs toen Paulus voor Agrippa stond zei hij: “Op de manier die ketterij wordt genoemd...” Wat is ketterij? “uitzinnig”. “Op de wijze die men uitzinnig noemt, een stel gekken ['nuts'], dat is de manier waarop ik de God van onze vaderen aanbid.” Ik ben zo blij, dat ik kan zeggen dat ik één van hen ben. Jazeker! Zo is het. Ik ben zo blij dat ik kan zeggen één van hen te zijn.

Nadat nu de Heilige Geest op hen gevallen was maakte het hen zulke lieflijke mensen dat ze alles gemeenschappelijk hadden. Is dat waar? Tjonge, wat een gemeenschap! Soms zingen wij dat lied: “O, wat een gemeenschap, o, wat een goddelijke vreugde...” Dat is het. Het kon hun niet schelen, het maakte hun niet uit of de zon wel of niet scheen. Zij taalden niet naar een gemakzuchtig leven. Enige mensen zeiden tegen mij: “Meneer Branham, ik wil de Heilige Geest ontvangen als u mij garandeert dat ik een miljonair zal zijn, als u mij garandeert dat ik oliebronnen zal vinden, en als ik goudmijnen zal vinden, als ik...” Ziet u? Mensen onderwijzen dat, en zij leren een leugen. God heeft dergelijke dingen niet beloofd.

Iemand die ooit de Heilige Geest ontvangen heeft geeft er niet om of hij om brood bedelt of niet; het maakt voor hem geen enkel verschil, hij is een schepsel bestemd voor de hemel. Hij heeft hier totaal geen banden! Zo is het. Het maakt hem niet uit wat komt of gaat, of misschien gebeurt. Laat ze maar bekritiseren en belachelijk maken, zodat u uw prestige verliest, wat kan het u schelen? U bent op weg naar de heerlijkheid! Halleluja! Uw ogen zijn op Christus gevestigd en u bent onderweg. U geeft er niet om wat de wereld zegt. Dat is de Heilige Geest. Het is een Kracht, het is een Zegel, het is een Trooster, het is een Advocaat, het is een Teken. O my! Het is de verzekering dat God u heeft aangenomen.

Hoeveel tijd heb ik verbruikt? Ik heb nog maar acht minuten. Goed. Laat me... Ik heb hier nog een heleboel teksten. Ik denk niet dat ik ze allemaal kan nemen, maar we zullen ons best doen. Nu, nadat iemand vervuld is met de Heilige Geest is het dan mogelijk dat vervolging en dergelijke zou maken dat hij moest terugkeren en... Nu, hij zal het niet gaan verliezen; hij is nog steeds een zoon van God; hij zal het altijd blijven, omdat u verzegeld bent. Hoe lang? [Gemeente antwoordt: “Tot de dag van verlossing.”] Dat is zo. Dat is wat de Bijbel zegt.

Lees het volledige rekening in...
Wat is de Heilige Geest?


Wij moeten hier
komen voor het
heil van de ziel
om onze zielen
gereed te maken
voor de komst
van de Here.


Mysterie van Christus.

Engels Nieuwsbrief Website

Het boek Openbaring.

 

God en Wetenschap.
+ Archeologie.

Goed Nieuws.
Jezus voor je zonden gestorven.

Waterdoop.
Dit is de weg,
wandelt in denzelven;

De Opname Komt.

 

Bekende Leringen van de Boodschap.

Bovennatuurlijke Wolk

De Vuurkolom.

De Shekinah Heerlijkheid van God.

Het graf is leeg
Hij is opgestaan​​.

De voorlopers.

God is Licht.

De Godheid Verklaard.

 

Handelingen van de Profeet.

Zeven Gemeente-tijdperken

De Zeven Zegels.

God en Geschiedenis.
Serie Index - Daniel.

Christelijk lopen serie.

De naam van God.

Levende Woord Serie.

Eindtijd serie.

De Kerst-serie.

Bijbelse Geologie.

 

Ark van Noach.

 

Engel Verschijnt.

Stem van het Teken.

De Originele zonde.
Was het een appel?

Mythologie.

God en Wetenschap.
- Evolutie.
Huwelijk en Echtscheiding.

De Vrouw Izebel.

Onze tijd Laodicéa.

Christus Buitten de Gemeente.

De Leer der Nikolaïeten.

Dood. Wat dan?

Mysterie Babylon.

God en Wetenschap.
Microbiologie.

God en Wetenschap.
Kosmologie.

God en Wetenschap.
De Dinosaurus mythe.

Rechtvaardiging van de Profeet.

Aardbeving Oordeel.

Armageddon.

Goddelijke Genezing.

Ons jonge zonnestelsel.

Archeologie.
Sodom en Gomorra.

Onze berichtenlijst.

  De Schrift zegt...

En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid;

Namelijk den Geest der waarheid, Welken de wereld niet kan ontvangen; want zij ziet Hem niet, en kent Hem niet; maar gij kent Hem; want Hij blijft bij ulieden, en zal in u zijn.

Ik zal u geen wezen laten; Ik kom weder tot u.

Johannes 14:16-18


Klik op een afbeelding om PDF's of een full size afbeelding te downloaden.


Handelingen van
de Profeet.
(PDFs)

Hoofdstuk 11
De Wolk.
(PDF)

De Vuurkolom.

Bovennatuurlijke Wolk


Bericht Hub...Kies uw taal en download gratis boodschappen van Broeder Branham.